במגמת הפילוסופיה
בכיתה יב' של יעל אבוקרט:
נפגשנו בזום לשיעור שחיכיתי לו כל כך- אקזיסטנציאליזם של ז'אן פול סרטר. היתה נוכחות דלילה אך איכותית ומביעת עניין. חזרנו קצת על השפה החדשה שאקזיסטנציאליזם מביא איתו כפי שפגשנו כבר אצל ניטשה. ניטשה, סרטר ואקזיסטנציאליזם בכלל מסתכלים על העולם במשקפיים אחרות לגמרי ממה שלמדנו, מ "כל הפילוסופים שלמדנו לבגרות..." נזכרנו במושגי האותנטיות של ניטשה ועברנו לזו של סרטר. נגענו בקצרה באותנטיות, הונאה עצמית, קיום קודם למהות, אבסורד. ובוודאי שבחירה והאדם הוא סך מעשיו. שוחחנו על אלה עיבדנו אותם נתנו דוגמאות עד שנבין למה הכוונה.
במגמה המשולבת (ספרות ופילוסופיה)
בכיתה יא' של סיון קיפניס ואילה ליבנה:
השבוע נפגשנו בספריה, ואין מה לומר - טוב עשרות מונים מהזום...
את תחילת השיעור הקדשנו להידוק הרעיונות להערכה החלופית, מסתמן שבחלק היצירתי נכין משחק שולחן פילוספרותי, פרטים בהמשך! סיכמנו שעד סוף השנה אנחנו נסגרים על פורמט למשחק, ועל הנושא שכל אחת ואחד יכתבו עליו.
לאחר מכן התחלנו לקרוא ביחד את הדיאלוג האפלטוני קריטון. עצרנו לדבר על סוגת הדיאלוג, על מניפולציות, על משלים ומטאפורות, על מה חושבים עלינו אחרים ולמה זה חשוב, אנטישמיות וביקורת.
לאחר ההפסקה התלמידות קיבלו משימה "לעשות לסוקרטס - סוקרטס", כלומר להיות אקטיביים ולהשיב לסוקרטס בדומה לאופן שבו הוא מקיים דיון - לטעון באופן רציונלי ועקבי על ידי שימוש בדוגמאות מהחיים ולהשליך מהם. כל אחת כתבה את הדיאלוג האלטרנטיבי שלה, ומי שרצתה והספיקה הציגה לכיתה. לצערנו, בשלב הזה רימון נאלצה לעזוב את השיעור בגלל אזעקות. השגרה הרגילה של המצב הבלתי אפשרי של חיינו פשוט בלתי נתפסת.
את השיעורים המעטים שנשארו נקדיש לסוקרטס, קריטון ולשאלת הבריחה מהכלא.
בכיתה י' של אלעד נבו ואליעזר בקלש:
מזה מספר שיעורים אנו בונים את הבסיס כדי להבין את תפיסת הטוב והרע אצל ניטשה. עברנו על מושגי יסוד כמו הרצון לעוצמה, מוסר העבדים ומוסר האדונים והכרנו את מאפייניהם. הגענו לנקודה שאנו יכולים לגשת לעניין עצמו.
"אורו של הברק מאיר את שמי הלילה"
מהי הטעות במשפט הזה? מה הקשר שלו למוסר? לטוב ולרע?
בנקודה זו התחלנו את הדיון הפילוסופי. קראנו ב'לגניאולוגיה של המוסר' א, 13: ציפורי הטרף, הגדיים, אדונים, עבדים, נושא ונשוא ונקמת העבדים. טקסט גדוש בעניינים פילוסופים, ניטשה במיטבו. תפיסת הטוב והרע של ניטשה הונחה על השולחן. ממוסר של טוב ורע למוסר של טוב ורוע. בשיעור הבא נסגור את המהלך כשנדבר על משמעות שמו של החיבור של ניטשה 'מעבר לטוב לרוע'.
בחלק הספרותי שוב כיבינו את האור בכיתה והמשכנו לקרוא ב'עיוורים'. התלמידים נכנסו שוב לדמויות שלהם והתקדמנו צעד צעד אל סופו הפתוח של הטקסט. מיהם העיוורים האלו? מה הם מסמלים בחברה בה אנו חיים? האם גם אנחנו כמוהם הולכים בחשיכה? ומיהו המדריך שלהם, הכומר, שמת לפתע והשאיר אותם לבד? האם זהו משל דתי? חברתי? פוליטי? פילוסופי? אולי בכלל מדובר כאן על מות האלוהים.... (ניטשה נכנס בדלת האחורית). סיכמנו את הקריאה בדיון בשאלות אלו.
Comments