והנה השבוע השני כבר מאחורינו. מנסים למצות את המיטב מהמצב. יאללה תצטרפו אלינו לרגע:
במגמת הספרות
בכיתה יא' של ד"ר טליה לוי:
אחרי שענינו על שאלות שקשורות ליוון העתיקה ולאודיסיאה אותן שלחתי לתלמידות כהכנה לשיעור בגוגל פורמס, ניגשנו לתרגיל כתיבה. התרגיל לקוח מסיכום של יעל אייזנברג שמבוסס על שיעור של ננה אריאל, וכמו שכותבת יעל בסיכום שלה, הוא הוכחה שמאגר הסיכומים של 'דרך רוח' הוא אוצר אמיתי.
כהכנה לתרגיל התבקשו התלמידות לשלוח תמונה מלפני עשרים שנה של בן/בת/בני משפחה. התמונות הועלו על מצגת, בתוספת הכרחית של תמונות מביכות ושל ליאור מנהלת בית החינוך שלנו ושלי, ועשינו מעבר מהיר שבו כל אחת סיפרה מי בתמונה ומה רואים. שמנו לב לתפאורה השונה כל-כך מימינו: ספות מבד דמוי קטיפה עם מסעדי עץ, רצפת סומסום עם גרגרים גסים, סנדלים תנכיות, רכב מיושן.
הכל נראה אחרת למרות שמדובר על כולה עשרים שנה, תחילת שנות האלפיים (!), בשבילי ממש לפני רגע.
אחרי הצפייה בתמונות פתחנו בתרגיל כתיבה בשני שלבים. המשימה ראשונה היתה לתאר בצורה מדוקדקת מה שרואים בתמונה ללא שיפוט ופרשנות ותוך התייחסות לכמה שיותר פרטים, והמשימה השנייה:
לכתוב חיבור אישי על התמונה, מן הפרספקטיבה של ההתבוננות המאוחרת. נוכחנו שכל אחת השתמשה בעליונות הידע שלה על הדמות הצעירה בתמונה באופנים שונים. למשל, היתה מי שלקחה חירות מוחלטת ונתנה עצות לדמויות הנאיביות שבתמונה, שעדיין לא יודעות מה עומד ליפול עליהן; אחרת בחרה לשאול שאלות עדינות ודרכן אולי להבליע ביקורת (מה הסטודנט הזרוק שבתמונה היה חושב על האבא עם החליפות שהפכת להיות?), ותלמידה נוספת תיארה באופן מקודד אירועים דרמטיים שיותר מכסים ממגלים (יוולד לכם נכד שייקרא על שם הבן שאבד).
הפונקטום שעליו דיברנו בשנה שעברה, אותה ה"דקירה" שלפי רולאן בארת הורסת את הסדר הטוב ותובעת התייחסות רגשית, כיכב בשלב ההתבוננות האישית.
שתי המסקנות שיעל תיארה בסיכום שלה היו תקפות גם בכיתתנו: התרגיל היה מלהיב, והוא כלל לא עורר חשד של קשר לפרק הזמן שבו נעדר אודיסאוס מביתו לפני שחזר למצוא מציאות זרה. למציאות הזרה הזאת התחברנו
כשהתחלנו לקרא את פרק 19 באודיסיאה, המפגש של אודיסאוס כקבצן זקן עם ביתו ההרוס ועם משרתת צעירה שעולבת בו.
בכיתה י' של אילה ליבנה:
נפגשנו לשיעור השני כשמיד בתחילתו חלק גדול מהבנות הצהיר שהן אחרי 8 שעות בזום ברצף. ליבי נכמר עליהן והשתדלתי לעשות שיעור נעים ומאוורר. קראנו סיפור של אתגר קרת (שאני באופן אישי לא כל כך אוהבת...)
אבל הוא "טקסט לקמוס", כזה שמאפשר להכיר את הכתה ואת התלמידות שמרכיבות אותה. לאחר מכן התבוננו על 5 "מאחורה" של ספרים, מה יש בהן, מה מזמין, איך מסופר הסיפור של הסיפור.
התלמידות יצאו למשימת כתיבה - לכתוב את המאחורה של הספר שלהן ולאחר מכן להציג את זה לכתה. דרך ה'מאחורה' הכרנו קצת יותר מקרוב זו את זו.
השיעור הסתיים כשבחוץ חושך, ונשארתי לשוחח באופן אישי עם מספר תלמידות.
במגמת הפילוסופיה
בכיתה יא' של ד"ר אדם ויילר גור אריה:
בשיעור אמש המשכנו לדון בנושא התועלתנות \ תוצאות. העמקנו סביב שתי סוגיות מרכזיות : (1) בעיית הניבוי שמיוחסת לשיטה. (2) בעיית הדרישה המוסרית המוגזמת שמיוחסת לשיטה.
בהמשך הצגה והסבר של השאלה בנוגע להשגת תוצאה \ מטרה טובות באמצעים רעים - האם המטרה מקדשת את האמצעים? וקינחנו את השיעור בשאלה של תומאס נייגל - איך זה להיות עטלף?
בכיתה י' של יעל אשד סילבר:
המפגש התחיל בחשיפה חגיגית של הנושא שהכי הרבה מהם בחרו להתחיל איתו את השנה: לוגיקה. נחשפנו למושגים הבסיסיים של מבוא לוגיקה ובחשיבות של השפה הסימבולית. למדנו מהי טענה ומהו טיעון בעזרת תרגיל של הצגת טענה שנויה במחלוקת והצדקה שלה.
Comments