top of page
Writer's pictureדרך רוח

מכללת תל חי 20.01.2022

שבוע 15 בבית החינוך שלנו בתל חי. נראה ששום דבר לא עומד בפני הרוח והרצון 😊 :

במגמת הספרות

בכיתה יב' של ד"ר טליה לוי:

את רוב המפגש הקדשנו לקריאת החיבורים שכתבו התלמידות בנושא התבגרות (כמה דוגמאות מצורפות כאן). אחרי עבודה ומאמץ מרובים הגיע הרגע החגיגי של ההקראה בקול בפני הקבוצה, וגם הזום לא הצליח לקלקל את ההתרגשות.

כל אחת קראה בתורה ובמקום מחיאות כפיים הגבנו בציטוטי מילים, צירופים, משפטים ורעיונות שלכדו את תשומת-הלב. כל החיבורים היו כנים מאד והביעו כאב. שלושה מביניהם מצורפים פה.  

בזמן שנותר עברנו לרומן ההתבגרות "חופן של כוכבים" מאת רפיק שאמי. ערכנו הקדמה לספר וקראנו את הפתיחה שלו. סוגת היומן בה הוא כתוב מאד מצאה חן, וכך גם הפשטות והתמצות של התיאורים. נמשיך את הקריאה בבית.

בכיתה יא' של אילה ליבנה/ליאור לם:

הפעם אני הגעתי חולה אחרי כמה ימים של שפעת. אין ספק שמפגש עם הבנות הוא תרופה נפלאה 😊

את השיעור הראשון פתחנו בסבב בו כל אחת שיתפה מה שלומה. היה ניכר שלא מעט מהבנות כבר מותשות ממצב הזום ומחוסר הבהירות שהמצב הזה מביא איתו והביעו הרבה תסכול שאנחנו נפגשות בזום. תסכול שאני לחלוטין שותפה לו.

לאחר מכן המשכנו וסיימנו את הקריאה בגלגול. התעצבנו ביחד על מותו של גרגור. כולן האמינו שלסיפור הזה יהיה סיפור טוב והופתעו לגלות שכך גרגור מסיים את חיוו.

דיברנו קצת על סיבת מותו של גרגור, על התגובה של המשפחה למותו ועל התהליך שהם עברו בחודשים מאז ההשתנות של גרגור.

עם כל העצב וההזדהות עם גרגור כמעט כל הבנות יכלו גם להבין את מצב המשפחה ואת תחושת ההקלה שמגיעה עם הגילוי על מותו.

בשיעור השני חילקתי את הבנות לשתי קבוצות למשימת כתיבה דיאלוגית. (תודה לטליה ששיתפה אותי בתרגיל הנפלא הזה).

כל אחת התבקשה להתחיל מלצטט קטע שאהבה בקריאה ולהתייחס אליו, מה הציטוט עורר בה? למה התחברה? ולסיים עם שאלה. בשלב הבא כל אחת לפי הסדר הגיבה למישהי אחרת על מה שכתבה והתבקשה להעמיק את הדיון וכן הלאה עד השלב האחרון בו התלמידה הראשונה קראה את כל התגובות שקיבלה וסיכמה אותן.

לאחר המשימה חזרנו למליאה ובסבב כל אחת שיתפה על החוויה שלה ככותבת וכמגיבה.

לקינוח סיימנו עם סיפור קצר של ליה על ילדה שגילתה שהיא רק ראש ועוסק בקשר בין הגוף והשכל שלנו.

בכיתה י' של ד"ר מירב מידן:

התחלנו לקרא את הסיפור 'רצ'טטיב' של טוני מוריסון. היה קשב ועניין. מהר מאד עלה העניין של הגזע השונה ומי שחורה/ לבנה. קראנו עד המפגש עם האימהות והתחלקנו לקבוצות לדבר על דמויות האימהות והבנות והיחסים ביניהן.

 דיברנו על יחסים: בושה באמא ואז גאווה ושוב בושה על הרמזים העדינים של הקנאה באם השנייה וכדומה.

בחלק השני המשכתי שיחות אישיות והם צפו בסרט על זלדה /סדרת העבריים ( המשך לשבוע שעבר). לפי התגובות לסרט ששלחו, לבקשתי, נראה שהסרט הוסיף נדבך לדמות המשוררת ולשירים אותם למדנו.

במגמת הפילוסופיה

בכיתה יב' של ד"ר אדם ויילר גור אריה:

בחלק הראשון המשכנו לדון בנושא של מלחמות צודקות ולא צודקות.  הסברנו עוד כמה מודלים למלחמות צודקות על פי וולצר. למשל, כאשר מדינה מסוימת משעבדת את האוכלוסייה שלה (או חלק ממנה - בדרך כלל מדובר במיעוטים) או טובחת באוכלוסייה שלה (או בחלק ממנה - שוב, בדרך כלל מדובר במיעוטים) אז יציאה למלחמה נגדה על מנת להפסיק את השעבוד או את הטבח היא צודקת. זאת בתנאי כמובן שבסיום  המלחמה הצבא חוזר חזרה לגבולות שלו ושלא מדובר בתירוץ לכיבוש של המדינה.  

אני מקווה שלמרות הזום השיעור הצליח לעבור בצורה טובה - אני חייב להודות שאני חושש שאני טועה...

בחלק השני המשכנו לקיים שיחות אישיות. 

בכיתה יא' של יעל אשד סילבר :

התחלתי את השיעור בשאלה על התרגיל שהיה על התלמידות והתלמידים להגיש ומתשובותיהן הבנתי שכדאי לחזור גם על מה שלמדנו על התועלתנות וגם על הדרך שבה עליהן לכתוב תרגיל.

בחזרה על התועלתנות והמיקוד לתפיסתו של מיל עלו שאלות מאוד מעניינות בנוגע לתפיסה תועלתנית, לסוגיות יומיומיות ולחברה בה נרצה לחיות.

התמקדנו הרבה על ההבדלים שבין תועלתנות כאקט מול תועלתנות ככלל וחשבנו יחד על דוגמאות לכאן ולכאן

 

בכיתה י' של יעל אבוקרט קליין

למדנו את השיעור בזום, ובתוך זה אני באנרגיות נמוכות של חוסר חשק זומי וכפור. עם זאת הנוכחות שלהם היתה מירבית, גם בתחושה הכללית וגם בפתיחת מצלמות ולסיכומו של עניין ההתרחשות בשיעור היתה טובה מעבר למצופה.

לא זו בלבד, אלא שהתכוונתי לחלק את המפגש לשני שיעורים של שעה וביניהם הפסקה קצרה ואז לשעה של שיחות אישיות, ובפועל קיימנו שיעור של שעה וחצי הפסקה של 25 דקות ועוד שיעור של שעה ועשרים דק, (עד שחבל היה לי לקלקל את זה בשביל שיחות אישיות) הם שיתפו יפה פעולה,  הודיתי להם על כך בקבוצה אחר כך זה לא מובן מאליו. 

הכנתי להם סיכומון קטן וחזרה על החומר של שיעור שעבר- המסגרת של המדינה והדיון על עוול וצדק. על רלטיביזם מוסרי והשלכותיו למול החזקה במוסר מוחלט. העליתי את דברי גלאוקון על צדיק מושלם ורשע מושלם ועל כך שגלאוקון מעלה את הדעה הרווחת שהמוטיבציה להיות צדיק או רשע היא המוניטין והגמול ועל כן כדאי להראות צדיק ולא להיות צדיק. ובקשתי מהם בתרגיל כתיבה לכתוב כמה משפטים שאותם ירצו לשתף אחר כך, כל עמדה בנוגע לסוגייה זו... הם כתבו והקריאו. ואז יצאנו להפסקה של 25 דקות. 

חזרנו והסברתי שסוקרטס לוקח על עצמו את דרישת גלאוקון ברצינות, ספרתי להם על משל האותיות. ושסוקרטס הולך לבנות עקרונית מדינה. חלקתי אותם לחדרים ובקשתי שיכתבו שאלות פילוסופיות ופרקטיות שיש לשאול לגבי בניית מדינה.

הבחירה האקראית של המחשב ערבבה אותם בצורה טובה כפי שרציתי (אם להיות בוטה- חצור עם קיבוצים) והם שיתפו פעולה. הם כתבו שאלות נהדרות, ואיפה שלא היו בטוחים הזמינו אותי לעזרה.

היתה עשייה  מצד כולם וכולם באו לידי ביטוי. אחר כך הקראנו את כל השאלות שנכתבו על הפדלט והזמן עף... לקראת סיום בקשתי שכל קבוצה תבחר שאלה אחת, לא חשוב מאיזה סוג, ותדון על התשובה שלה ואחר כך יציגו את התשובה.

הם היו נהדרים וגלשנו לאחרי סוף השיעור.  מחכה לשבוע הבא. הלוואי שיהיה שוב טוב. 

Comments


bottom of page