top of page
Writer's pictureדרך רוח

מכללת תל חי 19.11.2020

שבוע שישי של לימודים בבית החינוך למדעי הרוח לתלמידי תיכון במכללה האקדמית תל חי. אחרי המפגש הפיזי בשבוע שעבר חזרנו, בלי התלהבות יתרה למסכים והמשכנו במסע הרוח הצפוני 😊 :

במגמת הספרות

בכיתה יא' של ד"ר טליה לוי:

פתחנו בסיכום נוסף של פרק כג' באודיסיאה ובמענה על שאלות בגרות בדגש על אפיוני הדמויות ותגובותיהן זו לזו. לאחר מכן נפרדנו מהאודיסאה שעמה עברנו כברת דרך, ובמעבר חד מהעולם האפי של גיבורים, אלים, עוצמה וכריזמה צללנו לעולמו של דון קיחוטה הבודד, התלוש, שחי במנותק מסביבתו בעולם נטול אלוהים. בחנו מה אנחנו יודעות על דמותו של דון קיחוטה ואיזו נימה מתלווה לצירופים "מלחמה בתחנות רוח" ו"דון קישוטיות"; האם רק הערכה לאדם אידאליסט הנלחם על הבלתי אפשרי או שגם ביקורת משתמעת על נאיביות וניתוק. יחד קראנו את פרק א' ובהדרגה התוודענו לאציל הכפרי שבקבות צריכה מופרזת של ספרות אבירים מחליט להקדיש את חייו לאבירות ושם לו למטרה לחסל את הרוע בעולם, ולא פחות מכך- לזכות בתהילה.

מתוך הקריאה דיברנו על ספרות האבירים ועל האידאלים הרומנטיים והנוסחתיות שמתלווים לז'אנר, על אנכרוניזם כדבר שאינו בעתו, ועל אמצעי הפארודיה שמגיעים לשיאם בפרק באופן שבו דון קיחוטה האביר מתקין לעצמו קובע, הלא הוא כובע אותו חובשים אבירים שאמור להיות עשוי ממתכת, מנייר קרטון.

נוכחנו איך את דון קיחוטה בורא עולם מיוחס ואצילי דרך מתן שמות לעצמו, לסוסו ולנערה כפרית בה היה פעם מאוהב, שעד לרגע החלפת השם היתה איכרה פשוטה בעלת שם המוני ועתה הפכה לדולסיניאה דל טובאסו, אהובה מכובדת ששווה לחיות ואף למות למענה.

בסיום המפגש חזרנו לנתן זך שבשיריו עסקנו בשבוע שעבר וצפינו בחלקים מתוך הסרט הדוקומנטרי של דוד פרלוב, "פגישות עם נתן זך".

בכיתה י' של אילה ליבנה:

נפגשנו שוב בריבועים הקבועים שלנו, הפעם הם היו פחות שחורים ויותר מלאים בפנים, עם זכר המפגש הנהדר שבוע שעבר. בזכותו הרגשנו עכשיו קצת יותר קרובות ומכירות. התחלנו את המפגש בהתיידדות עם המקראה החדשה.

התלמידות דפדפו בה באקראי והתבקשו למצוא משפט אחד שמושך את תשומת ליבן ולרשום אותו בפדלט, כך שהתקבל לוח מלא במשפטים יפים. לאחר מכן הן יצאו למשימת כתיבה - להשתמש במשפטים האלה בטקסט שהן כותבות.

כשהקריאו היה מדהים לשמוע איך כל אחת לקחה את ההשראה לכיוון אחר. יהיה מעניין להיתקל במשפטים האלה בעתיד, כשנלמד את היצירות שמהן הם יצאו.

יצאנו להפסקה וכשחזרנו ממנה המשכנו לקרוא ביחד את ליל העשרים וסוף סוף סיימנו אותו. הסיום העלה יותר שאלות ומחלוקות שעליהן נדון בהרחבה במפגש הבא שלנו.

במגמת הפילוסופיה

בכיתה יא' של ד"ר אדם ויילר גור אריה:

המשך הדיון בפילוסופיה של המיינד (התודעה \ הנפש \ העולם הפנימי) דרך המאמר של נייגל What is it Like to be a Bat

- הפער בין יכולת להבין תהליכים פיזיים שמתרחשים אצל העטלף ובין אי היכולת להבין את החוויה שלו, את העולם הפנימי שלו.

- כיצד, אם בכלל, ניתן לשער שאדם אחר (לא עטלף) חווה את העולם ואת עולמו הפנימי כמוני?

- דיון באפשרות שאני היא הישות היחידה שיש לה עולם פנימי ושלבני אדם אחרים אין עולם כזה.

תוך כדי הדיון התייחסנו לטיעונים של דקארט ושל ברקלי בהקשר זה.

- צפייה בקטע מן הסרט "הפיר" ודיון במשמעויות מוסריות וקיומיות שעולות מן הסרט.

בכיתה י' של יעל אשד סילבר :

אתמול נפגשנו להרצאה עם פרופ' איילת שביט מהחוג ללימודים רב תחומיים במכללה האקדמית תל חי. איילת שוחחה עם התלמידים על פילוסופיה של המדע ולמה בכלל ללמוד פילוסופיה?

היו לא מעט בעיות טכניות אבל ההרצאה הייתה כ"כ מעניינת שלא ויתרנו וישבנו דרוכים בכיסאות. איילת דיברה עם התלמידים, בין השאר, על החשיבות של חשיבה ביקורתית ועשיית טעויות ואיחלה לנו לא להסתפק "בסטטוס של מצטיינים אלא לחיות חיי הצטיינות". עם סיומה של השיחה המרתקת נשארנו לסיכום קצר, התלמידים שיתפו שההרצאה שלחה אותם למחשבות על כמה הבחירות שלהם בחיים חופשיות ועד כמה הם הולכים במסלול שמוכתב להם מבחוץ. אנחנו מצפים לפגוש את איילת פעם נוספת.

Commentaires


bottom of page