שבוע תשיעי בבית החינוך שלנו בקמפוס מכללת תל חי.
במגמת הספרות
בכיתה יב' של אילה ליבנה:
בחצי הראשון של השיעור הצטרפנו לכתה של מירב ולמדנו איתן ביחד. בראשית, 'אור הגנוז', שיר של ארז ביטון.
בחלק השני נשארו מאוד מעט תלמידות והמשכנו בקריאה של 'האישה מן הים'. התעכבנו על עיצוב הדמויות השונות, בניית המתח, דמותה של האם החורגת.
בכיתה יא' ד"ר מירב מידן:
לשיעור אתמול חיברנו את הקבוצות של ספרות כיתות יא וי"ב. למדנו את מדרש אור הגנוז דיברנו על הבריאה של האור ללא המאורות והאור הטוב הגנוז לצדיקים.
קראנו את השיר "כשהייתי ילד של אור" של ארז ביטון. דברנו על חווית החושים על מאור עיניים והעדרו.
לבסוף עשינו מדיטציה ותרגיל כתיבה מול נר דולק.
בחלק השני של השיעור התחלנו את מחכים לגוגו של בקט. דברנו על האבסורד ועל תיאטרון האבסורד ועל כתיבה בשפה שאינה שפת אם. היו להן תובנות יפות על יצירה באופן הזה.
בכיתה י' המשולבת של סיון קיפניס ואלעד נבו:
נענו לבקשה להקדיש את השיעור לחנוכה ותכננו שיעור בנושא גבורה. פתחנו את השיעור במשימת כתיבה קצרה בה התלמידות התבקשו לכתוב על גיבורה או גיבור ומדוע היא כזאת. מתוך הכתיבה שלהם ניסינו לזקק את המאפיינים של הגבורה. אח"כ הצגנו להן תמונות של דמויות כמו רוזה פארקס, טרומפלדור, סופר מן, מסי ובדקנו האם הם גיבורים. מתוך כך עלו סוגיות מעניינות. האם, למשל, מעשה מוסרי הוא מעשה גבורה? האם הגבורה הצבאית היא אכן גבורה (לשם כך נעזרנו בביקורת של ישעיהו ליבוביץ), האם, ועד כמה, מעשה הגבורה תלוי בחברה.
אחרי ההפסקה אלעד הביא את הסכמה המתארת את מסעו של הגיבור מתוך "הגיבור בעל אלף הפנים" של ג'וזף קמבפל. עברנו על התחנות המרכזיות במסע, ואח"כ קראנו את השיר' איתקה' של המשורר היווני קונסטנדינוס קוואפיס. השיר מתאר את מסעו של אודיסאס עם דגש על המסע עצמו, על הדרך. סיימנו בתרגיל כתיבה שבו התלמידות התבקשו לכתוב על גיבור/ה ולהעביר אותה או אותו מסע במתאים לסכמה של קמבפל.
במגמת הפילוסופיה
בכיתה יב' של יעל אשד סילבר:
את השיעור התחלנו בסבב עם השאלה: מי היה גיבור או גיבורת ילדות שלי? התשובות היו מגוונות וכללו נשים וגברים, "אמיתיים" ו"מומצאים".
המשכנו בתרגיל כתיבה חופשית עם הביטוי: "גיבור הוא..." או גיבורה היא..."
התלמידות שיתפו ומתוך תשובותיהן ניסינו לייצר יחד הגדרה או מאפיינים למושג גיבור.
לאחר מכן דנו בקבוצות קטנות על השאלה מה הופך חג לחג?
התלמידות התבקשו לנסות לחשוב על תנאים ל'חג', מה מבחין בין חג ליום אחר ולתת דוגמה. הודגש לתלמידות כי לא יספיקו אוסף של דוגמאות אלא שעליהן לייצר הגדרה.
מהשיתוף של כל הקבוצות ניסחנו יחד תנאים הכרחיים לחג והבחנה בינו לבין יום אחר, כולל ימים דתיים, למשל שבת.
סיימנו את החלק הזה עם הקדמה קצרה לטקסט של ניטשה "כיצד מועילה ומזיקה ההיסטוריה לחיים".
בסיום השיעור הראשון הלכנו יחד למליאה בה הדלקנו נרות ושרנו שירי חג חנוכה עם כל בית החינוך.
השיעור השני הוקדש לכתיבת העבודות של התלמידות והתלמידים. עבדנו בספריה בהתקדמות אישית ועבודה פרטנית בהתאם לצורך.
בכיתה יא' של יעל אבוקרט :
התחלנו את השיעור באנרגיות עייפות אז ביקשתי מהן שיגידו מה קאנט אמר עד עכשיו בעצם. והם זרקו כל מיני נקודות שהראו שהן הבינו משהו עד הלום. ואז נתתי להן תרגיל לנסח איזו נוסחה, תרגיל מחשבתי, או עיקרון שנוכל להפעיל לפני שאנו באות לבחון אם פעולה היא מוסרית או לא. העקרון הזה צריך להוות פילטר לכל פעולה באשר היא. הן עבדו על זה הרבה זמן והתחילו זוגות זוגות להציג את הנוסחאות והעקרונות.
אחרי כל הצגה של זוג נתנו ביקורות שנטרלו את האפשרות שהנוסחה תהיה אולטימטיביות. התפתחה אוירה של תחרותיות והתנצחות מצד כמה תלמידות שרצו להפיל את הנוסחאות של האחרות. אם שלהן לא עברה את מבחן האולטימטיביות אז שכולם יפלו איתן. בהתחלה זה היה נחמד כי העייפות בכיתה התפוגגה כלא היתה.
אחר כך זה נהיה מוגזם. אני הצרודה והחלשה עוד משבוע שעבר (טרם התאוששתי) ניסיתי לאזן את האוירה ובעיקר סייעתי לתלמידות הפחות קולניות להצליח לתקוף את המושלמות ולמצוא בתיאוריה שלהן רבב... בסוף הפלנו את כל הנוסחאות. היה שישו ושמחו. אחר כך התחלנו ללמוד מה תשובתו של קאנט - הציווי הקטגורי בפחות זמן ממה שציפיתי להקדיש לזה כי התרגיל שאב את הזמן והאנרגיות. נחזור לזה בשיעור הבא.
Comments