top of page
Writer's pictureדרך רוח

מכללת תל חי 15.10.2020

בחששות קלים ובציפייה דרוכה פתחנו אמש את שנת הלימודים השנייה בבית החינוך למדעי הרוח לתלמידי תיכון במכללה האקדמית תל חי. שתי מורות חדשות הצטרפו לצוות, 2 כיתות חדשות ו 34 תלמידים חדשים (!) שהצביעו ב'מצלמות' ובאו 😊. כל כך משמח זה היה.

הנה הצטרפו אלינו לרגע קט:

במגמת הספרות

בכיתה יא' של ד"ר טליה לוי:

אחרי הצגת התוכנית לשנה זו שמוקדשת לספרות עולם עברנו להקדמה מבואית לאודיסיאה. אפיינו את יוון הארכאית ומיקמנו על ציר זמן, הצגנו את דמותו המסתורית של הומרוס ונגענו בשירה שנמסרת בעל-פה, בזמרים נודדים ובמושגים אפוס ומיתוס.

סקרנו את האלים האולימפיים ונעזרנו בידע הרב של נועה כדי להכיר אותם לפי חפצים אישיים וחיות מלוות. ניסיון של הבנות לשדרך לכל תלמידה אלה גרר דיון סוער מי הכי דומה לאפרודיטה והוביל אותנו לסיפור המסגרת לאיליאדה, מריבת האלות ובחירתו של פאריס.

בהמשך קראנו את התחנות הראשונות במסע של אודיסאוס מתוך סריקה צבעונית של עיבוד לאיליאדה ולאודיסיאה מאת ין וורנר ווטסון, ספר בפורמט גדול ומרשים עם איורים יפהפיים שמדמים אמנות יוונית עתיקה ועברית נהדרת של אנדה עמיר- פינקרפלד. ההתרגשות ושמחת הפגישה המחודשת ליוו אותנו לאורך השיעור כולו.

בכיתה י' של אילה ליבנה:

אחרי הרבה הכנות, מחשבות, חששות וציפיות - סופסוף נפגשנו.

התחלנו אותו בסבב שמות וטקסט אהוב, הרבה תלמידות ציינו שם של ספר נעורים והיו כאלו שלא קראו בכלל, אז הטקסט האחרון שאהבו היה בילדותן - העץ הנדיב. משם המשכנו בקריאת קטע קצר מפתיחת הספר "המורה" של פרנק מק'קורט, העוסק ביומו הראשון של מורה בכתה. באמצע הטקסט עצרנו למשימת כתיבה, בה התבקשו התלמידות לכתוב את ההמשך מאחת הזוויות השונות של ההתרחשות. לשמחתי הרבה רובן רצו לשתף ולהקריא.

התלמידות גילו אמפטיה גדולה למורה, לאמא של אחד התלמידים ולתלמידים עצמם והתפתח שיח על חינוך, גישות הוראה, יחסים בין מורים ומורות לתלמידים ותלמידות.

השיח איפשר לי להכיר אותן ואת עולמן קצת יותר, ולי לשתף בעולמי.

השיעור הסתיים בטקסט קצר על למה ללמוד ספרות.

היה מאוד נעים להכיר את התלמידות, ואפילו שהזום מאוד מקשה - הרגשנו שהתחלנו משהו משמעותי וגדול ביחד.

במגמת הפילוסופיה

בכיתה יא' של ד"ר אדם ויילר גור אריה:

הצגה והסבר של התועלתנות\תוצאנות והצגה והסבר של תגובות כלפיה.

•          איך מגדירים את "הטוב" או את "האושר" שהתועלתנות שואפת להשיג?

•          בעיית אי הוודאות לגבי הניבוי של התוצאות.

•          בעיית החישוב: האם אפשר לחשב תועלת? האם אפשר לחשב תועלת מול נזק?

•          האם הדרישה של השיטה לפעול להגדלת האושר של מכסימום האנשים איננה מוגזמת?

בכיתה י' של יעל אשד סילבר:

התחלנו בסיעור מוחות לשאלה מהי פילוסופיה? המשכנו בחשיפת כמה תחומים מרכזיים בפילוסופיה: פילוסופיה פוליטית, פילוסופיה של המדע, לוגיקה, פילוסופיה של החינוך ואתיקה. בכל תחום דיברנו על השאלות המרכזיות

בעזרת טקסטים קצרים או בדיחות. בסיום המפגש כל תלמיד.ה שלחה אלי את הנושא שלדעתה הכי כדאי להתחיל איתו את השנה ומתוך הבחירות שלהם ייבחר הנושא הראשון ללימודים. סיכמנו את הנושאים וערכנו תיאום ציפיות קצר.

 

Comments


bottom of page