top of page
Writer's pictureדרך רוח

מכללת תל חי 13.09.2019

אז אחרי כמעט שנה של עבודה מאומצת, פתחנו אמש בהתרגשות גדולה את בית החינוך השישי של 'דרך רוח' במכללה האקדמית תל חי.

כ 30 תלמידים מבתי הספר באזור (תיכון עמק החולה, עיינות ירדן, דנציגר קרית שמונה, הר וגיא) הגיעו אתמול לקמפוס המזרחי של המכללה ואחרי שיחת פתיחה קצרה התחלקו לכיתות הלימוד ל'טעימות' ממה שצפוי להםן במהלך שלוש השנים הקרובות.

ה'טעימות' הללו, שמיד תזכו גם אתםן להיות חלק מהם (אגב זה בדיוק מה שיקרה כאן מדי שבוע בשבוע אחרי יום הלימודים שלנו) ילוו אותם גם בשבוע הבא ומיד לאחר מכן הם יבחרו את מגמת הלימוד שלהם (ספרות/פילוסופיה).

הנה מתחילים:

במגמת הספרות (ד"ר טליה לוי):

בפתח השיעור הצגנו את סוגית המבט שתלווה אותנו כעיקרון מארגן בקריאת היצירות השנה. בהמשך קראנו את השיר "יונתן" של יונה וולך ודנו במבט של האחר— המסומן, הקורבן, הנבחר--  העולה ממנו.

אחרי קריאה ראשונה רציפה קראנו בסבב, כל פעם באופן אחר, כדרך להנכיח את המילים והצלילים: התחלפות כל סוף שורה, קריאה מהסוף להתחלה, קריאת שתי מילים ראשונות בשורה.

צורות הקריאה השונות המחישו את היעדר סימני הפיסוק, את המילים החוזרות ואת הפסיחות והעלו שאלות מהותיות לשיר.

בהמשך כל אחד בחר פרט אחד מתוך שיר (מילה, ביטוי משפט) וכתב מפיו של הפרט הזה מה הוא עושה בתוך השיר. את השיתוף עשינו בשיטת ה"פופקורן": קראתי את השיר לאט וכל פעם שהגענו למילה שמישהו כתב עליה, הוא חזר על המילה וקרא את החלק המתאים. השתמשנו בצירופים שבחרו התלמידים כדי לעמוד על הפער בין הסיטואציה האכזרית והאלימה לאריזה המרשרשת.

קטע קצר מתוך ספר שמואל א בו מצאנו את יונתן המקראי, את הדבש ואת הדם נתן לנו מפתח נוסף לשיר וחידד את השאלה האם יונתן בשיר הוא קורבן בלבד או שהוא גם "נבחר", מי שעבר הכתרה.

בהמשך לשאלה הזאת הקשבנו לשתי גירסאות מוזיקליות, כל אחת מהן תומכת בפרשנות אחרת. זו של שפי ישי מתוך "אהבה ושנאה" וזו של אילן וירצברג ושמעון גלבץ מתוך האלבום "בציר טוב". 

במגמת הפילוסופיה (ד"ר אדם ויילר גור אריה):

מהי לדעתך פילוסופיה? זו השאלה הראשונה ששאלתי אמש את התלמידים הסקרנים (ואולי גם קצת חוששים) שישבו מולי בכיתה. התשובות היו מגוונות ומפתיעות.

בהמשך התחלנו ל'צלול' פנימה והצגתי בפניהם את הבעיה הסוקרטית - סוקרטס מדבר ומתעקש לא לכתוב ואפלטון כותב וכותב בשם סוקרטס והתחלנו לקרוא יחד (בקול רם ונישא 😊 ) את 'משל המערה' הנפלא של אפלטון. התעכבנו על כל פרט והתלמידים העלו תובנות מרתקות. נראה כי יהיה מאוד מעניין עם החבורה המיוחדת הזו.

Comments


bottom of page