top of page
Writer's pictureדרך רוח

מכללת תל חי 11.03.2021

השבוע ה 20 למניין השבועות מפתיחת השנה. השתלטנו על דנציגר סופית ומתחילים לשקול לא לעזוב... ( מכללת תל חי, ערה? 😊 )

במגמת הספרות

בכיתה יא' של ד"ר טליה לוי:

שמחנו להיפגש שוב, וגם הפעם פתחנו בסבב הקראת שירה מתוך המבחר העשיר שבספרית כיתה יא'8 בדנציגר. הגילוי לשבוע זה היה הספר "כל חלומות העולם" של המשורר הפורטוגלי פרננדו פסואה, שכולל שירים שלו ושל שלושה הטרונימים, דמויות שנבעו מתוכו ושבשמן כתב.

אחרי הסבב חזרנו לקפקא ולנובלה "הגלגול". התקדמנו עד סוף פרק א' בנובלה ובמהלך הקריאה שמנו לב לכפילות בין התופעה הפנטסטית לבין הריאליזם של תיאור חיי היומיום, כאבי הגוף והעבודה השוחקת.

לצד הפירוט הרב הבחנו שבעניין המחשבות של גרגור קפקא נוקט בשיטת הצמצום וההעדר: אנחנו לא עדים לתהליך הפסיכולוגי של הגיבור.

לצד קריאת הנובלה המשכנו לעסוק בסאגה של כתבי קפקא. בשבוע שעבר דיברנו על ההחלטה של ד"ר מקס ברוד להוציא לאור את כתביו של קפקא חבר נפשו בניגוד להוראתו המפורשת, החלטה שאפשרה היכרות עם גדולתו הספרותית של קפקא אך גם חשפה את אותו ואת מכתביו האישיים בניגוד לרצונו.

השבוע דיברנו על משפט העזבון של מקס ברוד שממשיך את פרשת כתבי קפקא. תיארנו אנשי רוח שנאלצו לברוח במהירות מאירופה בשנות השלושים בלי אפשרות להעביר את כל הארכיון שלהם, ובתוך כך את הנסיגה החפוזה של ברוד מצ'כיה לפלשתינה. הארכיון של ברוד שכלל את כתבי קפקא דווקא הגיע לארץ במלואו, אבל כאן התחילו התלאות. תיארנו את המאבק ארוך-השנים סביב כתבי קפקא בין בנותיה של אסתר הופה מזכירתו של מקס ברוד לבין הספריה הלאומית, ותהינו האם הבירוקרטיה והסרבול סביב זכויות כתבי היד ראויים לתואר 'סיפור קפקאי'. 

בכיתה י' של אילה ליבנה:

המפגש היום התחיל עם טיפה יותר חום מבפעם הקודמת, משהו בהססנות ובביישנות מתחיל להתרכך. פתחנו בסבב מה שלומנו קצת אחר - כל אחת סיפרה מה שלומה בדימוי (כמו כלבה שהעירו אותה מהשינה באמצע היום, כמו רגל קרושה, כמו ירידה מרכבת הרים וכו') לאחר מכן המשכנו עם קריאה בשיר הייקו של טומויאסו (שהכרתי בזכות ענבל המאירי - תודה לך!):

בריחה מהספריה

ספריית בית הכלא / אני קוטף פרח / ממגדיר הצמחים.

כל כך הרבה מחשבות וכיוונים מעניינים עלו - מי משחרר את מי, מה נקטף, מה הכלא... לאחר מכן קראנו עוד מספר שירי הייקו והתלמידות הפתיעו ביכולת שלהן להעמיק ולא להתפשר בניסיון לפצח. דיברנו על זה שכל שיר הייקו הוא כמו חידת היגיון עם מלא פתרונות, שכל אחד מהם לוקח לרעיון פילוסופי אחר, ועם חלק מהכיוונים האלה המשכנו לצעוד. לאחר מכן קיבלו התלמידות מספר תרגילי כתיבה פותחי תודעה.

בסופם כתבו בעצמן שירי הייקו שהנושאים שלהן היו שאלות כמו איפה אני או מי אני. כשהן הקריאו את השירים הרגשנו שכל אחת קצת הפכה בעצמה לחידת הגיון שאנחנו מפצחות ביחד. זה היה מעניין ומשעשע בו זמנית.

לאחר ההפסקה חזרנו לקרוא את ג'יין אייר בתקווה שהפעם הן יקשרו אליה יותר ויוכלו להמשיך את הקריאה בבית.

במגמת הפילוסופיה

בכיתה י' של יעל אשד סילבר :

במפגש חקרנו יחד את המושג 'אני'. התחלנו בחשיבה על המרכיבים השונים של המושג ועל המאפיינים השונים של מרכיבים אלה.

המשכנו בתרגיל כתיבה, תשובה לשאלה "מי אני?" ושיתוף של כמה תלמידות. דנו מעט בשאלות שעלו מתוך תשובותיהן של התלמידות, למשל: באיזה אופן הסביבה משפיעה על 'מי אני'? מדוע קשה לנו לשתף בחלקים מן התשובה שלנו?

איזה מידע קל לנו יותר לשתף בנוגע לעצמנו?

לאחר התרגיל בחנו יחד את הקשרים השונים בין התשובות של התלמידות מתחילת השיעור בנוגע לאפיון המושג 'אני' לבין תשובותיהן בתרגיל הכתיבה. שמנו לב שבעזרת תרגיל הכתיבה נוספו לנו אלמנטים חדשים למושג 'אני' שלא כללנו קודם לכן ובכך הדגמנו את החשיבות של בחינה מושגית גם בהקשר של חיינו.

בחלק הבא של השיעור תרגלנו חשיבה ביקורתית דרך הצגת תשובה לשאלה ולאחריה הצגה של טענות נגדיות (או שאלות ביקורתיות על התשובה) . התנסנו בחקירה מסוג זה קודם כפרטים ולאחר מכן בקבוצות קטנות.

הדגמנו את צורת החשיבה ונעזרנו בשאלות מנחות מתוך הספר "מה זה אני?" מתוך סדרת הספרים "מדברים פילוסופיה" (שאלות לדוגמא: האם אנחנו שמחים לגדול? האם אנחנו יכולים לבחור מי אנחנו? ועוד).

סיכמנו את השיעור ברלוונטיות של חקירה פילוסופית לחיינו ולאופן שבו אנחנו יכולים ויכולות להתנהל ולחשוב על המציאות.

 

Comments


bottom of page