top of page
Writer's pictureדרך רוח

מכללת תל חי 11.02.2021

השבוע ה 17 של הלימודים בבית החינוך למדעי הרוח לתלמידי תיכון במכללה האקדמית תל חי עמד בסימן 'שושקה' שהתארחה אתמול גם אצלנו במסגרת המפגשים שלה עם תלמידי בתי החינוך ברחבי הארץ.

אחרי מפגש סוער ומרתק התכנסו התלמידים לדיונים בכיתות וזה בדיוק מה שסיפר על כך הצוות שלנו:

במגמת הספרות

בכיתה יא' של ד"ר טליה לוי:

אחרי ההרצאה של שושקה המשכנו לדבר במסגרת הכיתתית על הדמות המיוחדת שיצאה מתוך הקומיקס של זאב אנגלמייר והפכה לאישה לוחמת ואקטיביסטית. התלמידות היו מוקסמות ונרגשות משושקה. במהלך ההרצאה הן שאלו שאלות אוהדות, כמו מאיפה האומץ לצאת בעמדה פומבית עוצמתית כל-כך, וגם במסגרת המצומצמת שלנו הן ציינו את ההשראה שקיבלו מהדמות שלה. הן לא התעניינו בערום של שושקה, גם לא בשימוש של זאב בגוף הנשי. רביב אמרה שבגדים נועדו לחמם, וטליה ציינה שהיא בכלל לא רואה בשושקה אישה, אלא דמות יצורית שחיה מחוץ להגדרות. מה שבעיקר עניין את התלמידות אלו (במילים שלהן) השאלות העמוקות ששושקה הציגה על החיים. למשל, שאלה של גבולות האמנות. לאן האמנות לא נכנסת? מה הגבולות של שושקה בתוך התפקוד המשפחתי? איך הבנות והאישה של זאב מקבלות את שושקה? האם זה לא אגואיסטי מצדו לקחת אותה לטיול משפחתי לפריז?

שמחתי על הקבוצה המיוחדת הזאת שתמיד מחדשת לי, אבל גם התקוממתי על הגישה המפויסת. האם לא היה דבר שעורר אצל התלמידות ביקורת, שאלות? אחת התלמידות ענתה שרואים שזאב הוא בן אדם עם כוונות טובות, שלכולם יש מעידות אבל ברור שהדברים החיוביים שהוא עושה עולים על השליליים. ובכל זאת, האם אין לנו לגיטימציה להיות ביקורתיים כלפי אמן שתופס עצמו כחדשני ואמיץ ומעמיד עצמו בחזית הזירה הציבורית? האם לא ראוי לבחון מה למעשה מחדש ובועט באמנות שלו?

למשל בעניין ייצוגי המגדר, במהלך כל ההרצאה שמענו ששושקה היא קלילה, זורמת, ספונטנית, מבלה, נהנית מהחיים ועל הכל אומרת כן. וזאב? זאב הוא רציני, מתלבט, רציונלי, עובד דרך הראש, ואת המחאה שלו הוא עושה דרך המקצוע- הקומיקס והקריקטורה.

אם היינו קוראים טקסט שעוסק בזאב ובשושקה, היינו בוחנים את הדיכוטומיה המגדרית הזאת בעין ביקורתית ושמים לב שהיא נשענת על סטריאוטיפים מגדריים שחוקים, שלא רק שהם לא מאתגרים את התפיסות שלנו אלא גם מאד שמרניים. אז למה בהרצאה אנחנו לא מתעכבים על הייצוג של שושקה? אין לי תשובה, אבל יש הכרה בצורך לעודד חשיבה ביקורתית מחוץ ל"מגירות" של תחומי הדעת בבית החינוך שלנו.

תודה לשושקה הנהדרת שעוררה אותנו לשיח מעניין והעניקה לתלמידים השראה לאקטיביזם ולביטוי עצמי.  

בכיתה י' של אילה ליבנה:

אחרי השיחה המרתקת עם שושקה נפגשנו אנחנו בהרכב מצומצם מאוד. תחילה נשמעו התלמידות אדישות, אפילו פאסיביות, ואמרו שהיה "נחמד". אני חשבתי שזו המילה האחרונה שמתאימה לתיאור המפגש איתה. לאט לאט התחילו לצוץ יותר ויותר מחשבות שהיו חבויות בתחתית התודעה - על השימוש שלה בתחפושת כדי לבטא את הזהות ה"אמיתית" שלה ואז מיד עלתה השאלה מהי זהות אמיתית, מתי היא ואיפה היא.

משם התגלגלנו לדבר על אמנות, ואחת התלמידות עוררה את השיח כשאמרה שכל החיים הם אמנות, אמירה שקוממה את חלקן. בשלב הזה קרה הדבר האהוב עלי - נהייתי מיותרת בשיח. הן העלו טענות והגיבו זו לזו בלי שאני הייתי צריכה להתניע אותו. משם עברנו לדבר על אקטיביזם, ועל ארטיביזם, מונח חדש לכולנו שגרם לנו לחשוב על דרכים יצירתיות להשפיע על המציאות. בין לבין דיברנו על כוחם ופגיעותם של איברי הגוף הנשיים והיכולת לבחור איך להשתמש בהם. כרגיל, התענגתי על השיחה איתן, להקשיב להן ולחשוב איתן ביחד.

 

 

במגמת הפילוסופיה

בכיתה יא' של ד"ר אדם ויילר גור אריה:

דברים מרתקים עלו בשיחה הכיתתית שלנו, מיד אחרי המפגש עם שושקה: התלמידים התרשמו מהאומץ לומר את מה שאתה חושב בלי לדפוק חשבון ולהיות מי שאתה בלי לדפוק חשבון. הם היו משוכנעים בכך שהדמות הנפלאה הזו מצליחה צליחה לגרום לשינוי. יחד עם זאת עלו גם שאלות נוקבות כמו למשל האם זה בסדר לעבור על החוק כדי לבטא מחאה פוליטית? או האם זה בסדר לכסות מודעות פוליטיות של צד אחר? מה אם מישהו יכסה מודעות פוליטיות של הצד שלי?

נראה כי המחשבות הללו ימשיכו להדהד במוחנו עוד תקופה ארוכה.

בכיתה י' של יעל אשד סילבר :

לאחר ההרצאה של שושקה קיימנו שיחה פתוחה סביב הנושאים שהתלמידים אהבו טפחות אהבו בהרצאה. הנושאים שהתלמידים העלו פתחו כמה דיונים מעניינים בסוגיות של מוסר. למשל, האם מוסרי להסתיר רעיונות של אנשים אחרים?

האם בשם האומנות אפשר לעשות הכל? האם גבר יכול לייצג אישה באופן אותנטי? התלמידים לא הכירו את שושקה לפני ההרצאה ובתחילתה גם רובם לא התחברו למספרים כי חשבו שמציגה עמדה פוליטית אחת.

בהמשך ההרצאה הרבה מהם התחברו למספרים מסוימים יותר, גם אם לא לאופן הפעולה. עלתה השאלה מהי הדרך הנכונה לפעול באופן ביקורתי ואפקטיבי?בסך הכל היתה חוויה טובה מאוד לכל התלמידים.

Comments


bottom of page