top of page
Writer's pictureדרך רוח

מכללת תל חי 10.12.2020

שבוע תשיעי של לימודים בבית החינוך למדעי הרוח לתלמידי תיכון במכללה האקדמית תל חי. שכרון הרוח המקוונת 😊 :

במגמת הספרות

בכיתה יא' של ד"ר טליה לוי:

"הקולות המעולים ביותר של בני-האדם הם תמיד קולותיהם של המפסידנים", משפט זה מתוך אחרית הדבר של לואיס לנדאו, מתרגם דון קיחוטה לעברית, ליווה אותנו בחלקו הראשון של השיעור.

דיברנו על חדשנותו של הרומן דון קיחוטה בדגש על התפתחות דמותו של האנטי-גיבור. כשאודיסאוס שאותו היכרנו בפרק האפוס עדיין טרי בראש, בחנו את ההבדל בין בדידותו שלו לזאת של דון קיחוטה; בין החיים בעולם של אלים עם קודים ברורים לחיים של תעיה בעולם נטול ערכים; בין מי שמייצג את השאיפה להתעלות מעל החולשות האנושיות, לזה שמגלם בהקצנה את אותן חולשות ממש. אחרי שהעלינו בראשנו דמויות של אנטי-גיבורים ובחנו מה מושך אותנו אליהם הצגתי נקודות עיקריות להתייחסות ברומן.

נפרדנו מדון קיחוטה שליווה אותנו בשלושת השיעורים האחרונים, וכשאנחנו על האדים האחרונים עברנו לקריאת הפרק הפותח של הרומן אנקת גבהים אותו נקרא בעיקר בבית וקצת בכיתה, בהמשך לנוסחה שפיתחנו בשנה שעברה. נפרדנו בתקווה שהמפגש הבא שלנו יתקיים בחיים עצמם.  

בכיתה י' של אילה ליבנה:

אתמול מיד בתחילת המפגש הודיעו שתי תלמידות שקיבלו הרגע הודעה שהן צריכות להיכנס לבידוד, האווירה היתה מבואסת ואפילו קצת מיואשת. ניסינו להרים אותה בעזרת שירו של יהודה עמיחי, "אבי היה אלוהים".

דיברנו על התעוזה שבכותרת, החתרנות והביקורת הסמויה שבשיר, דיברנו על דיוקן האב הרך והאוהב שמצטייר, מאוד שונה מאלוהים המקראי, דיברנו על הקשר בין השיר לתסביך אדיפוס ול"אלוהים מת" של ניטשה ואיך הכל רקום בעדינות מסתורית, חושף במעורפל את הכוונה.

לא סיימנו לדבר על כל הרבדים השונים של השיר אבל השארנו קצת לפעם הבאה, כשנקרא אותו שוב ביחס לשיר "אמי", גם כן של עמיחי.

אחרי ההפסקה המשכנו לקרוא את "סיכוי" של אליס מונרו, הפעם היו לי קצת יותר ספקות בקשר לבחירה שלי בסיפור הזה, שמתקדם לאט ולעיתים מעלה את השאלה - על מה בעצם כל הסיפור..? קשה לי לומר אם התלמידות הצליחו "להיכנס לסיפור" או שרק התקדמנו כדי לסיים אותו...

סיימנו את השיעור באיחולי חג שמח ובתקווה שהבידודים יעברו בקלות ובמהירות.

במגמת הפילוסופיה

בכיתה יא' של ד"ר אדם ויילר גור אריה:

בחלק אחד המשכנו את הדיון ברעיונות של ניטשה לגבי מוסר אדונים ומוסר עבדים. אחת הסוגיות שבחנו הייתה היחס לצניעות \ענווה בכל אחת מהשקפת העולם המוסריות הללו.

בחלק השני של השיעור התחלנו דיון בשאלת היחס בין הדת והמוסר. במסגרת הזו שאלנו את השאלה האם מצווה דתית כמו "לא תרצח" היא זו שהופכת את האיסור לרצוח למוסרי או, שמא, משום שלרצוח זה משהו שאיננו מוסרי, בלי שום קשר לדת, הדת מאמצת אותו לתוכה.

בכיתה י' של יעל אשד סילבר :

במפגש המשכנו לעסוק בחופש. דיברנו על חופש גם בקשר ליום זכויות האדם. סקרנו התפתחות של חופש לאורך ההיסטוריה האנושית להתפתחות של המושג חופש דרך הוגים שונים כמו ג'ון סטיוארט מיל, אריך פרום וישעיהו ברלין.

בחנו באופן ביקורתי הגדרות שונות של המושג של חופש.

כל תלמיד ותלמידה הביאו לשיעור טקסט, תמונה או סרטון המציג מהו חופש בעיניהם או משהו שקשור לחופש לדעתן. לאחר מכן התלמידים הציגו דוגמאות יומיומיות מחייהם למימוש או העדר מימוש של חופש.

היה מעניין מאוד להכיר את התלמידות והתלמידים דרך ההגדרות שלהן למושג של חופש ולדוגמאות שהביאו. רבים לרבות הציגו שירים המציגים מימוש, כמיהה או היעדר מימוש של חופש וקצת דיברנו גם על כך.

Comments


bottom of page