top of page
Writer's pictureדרך רוח

מכללת תל חי 07.10.2021

את המסע השבועי שלנו סיימנו אמש בקמפוס המזרחי הנפלא של המכללה האקדמית תל חי, מקום משכנו של בית החינוך הצפוני ביותר שלנו.

40 תלמידים חדשים הצטרפו אלינו למחזור ג' של בית החינוך והשמחה היתה רבה.

זה מה שהתרחש בכיתות:

במגמת הספרות

בכיתה יב' של ד"ר טליה לוי:

בהתרגשות רבה פתחנו את שנתנו השלישית. אחרי שהצגנו את הנושא השנתי, התבגרות בראי הספרות, ועיינו במקראה, ניגשנו להסבר על המשימה למחצית זאת: כתיבה של חיבור עיוני. במהלך השבועות הבאים נכתוב הרבה בתגובה לטקסטים שאנחנו לומדות וגם ניזכר בחומרים ישנים שצברנו. את מהחומרים שייאספו נברור ונערוך כך שבהדרגה ילך ויתנסח נושא החיבור של כל אחת, והיא תוכל לפתח אותו דרך נקודות המבט הייחודית שלה.

לנושא ההתבגרות התחברנו דרך הכתיבה. כתבנו והקראנו חווית מהקיץ שקשורות להתבגרות. בין הנושאים שעלו קשר עם המשפחה ובפרט עם אחים קטנים, התמודדות עם פחד גבהים, שיחות אמא-בת מביכות, אלכוהול ויחס לתלבושת אחידה.

בשלב הבא תלינו בכיתה חלקים מיצירות שלמדנו בשנתיים האחרונות וכל אחת התבקשה לבחור יצירה, לכתוב איך היא מתקשרת להתבגרות, לזהות בה אלמנט מפתח ולכתוב איך הוא מתפקד בטקסט.

נזכרנו בשירים שלמדנו של תרצה אתר, רביקוביץ', טד יוז ואלתרמן וגם בחברים ותיקים: ג'יין אייר, קתרין והיתקליף, האחיות המתבגרות לורה וליזי מהפואמה שוק הגובלינים, אוולין של ג'ויס, סימור מסיפורו של ג'.ד סלינג'ר, החברות טווילה ורוברטה של טוני מוריסון וגם ברטה, האחות המתבגרת של גרגור מ"הגלגול" של קפקא. דרך העבודה חזרנו ורעננו מושגים בפרוזה ובשירה.

 

בכיתה יא' של אילה ליבנה (ליאור לם ואמש סיגל פגשה את הבנות):

היה נהדר לפגוש את בנות יא ספרות. פתחנו בסבב הכרות שכולל את ציון שמות האחים והאחיות. דרך השמות המשפחתיים נוצרה אינטימיות וחשנו כאילו אנחנו ישובות יחד ליד שולחן החג. כמעט התחלנו לפתח לקסיקון משפחתי.

קראנו את המערכון של חנוך לוין "שוסטר". הבנות לא צחקו וחששתי שאולי הן מדוכדכות. איך יכול להיות שחנוך לוין לא מצחיק אותן?

בתום הקריאה ביקשתי מהן לכתוב דיאלוג שככל שהוא מתקדם הוא הופך להיות יותר ויותר מופרך. הסברתי שהטכניקה של לוין במערכון הזה (ובעצם בכלל) היא ליצור ניגוד שלא מאפס את עצמו אלא מצטבר - בין התוכן הבלתי הגיוני לטיעונים הרטוריים החזקים.

הבנות קראו בזו אחר זו את הטקסטים שלהן וניסינו לחלץ את הטכניקה שסביבה הן בנו את הטקסט. חילצנו את הטכניקות ואת המושגים הבאים: קומדיה של טעויות, הזרה, אוטופיה ודיסטופיה, האנשה (פרסוניפיקציה), Telling ו- Showing, פוליפוניה, האדם המודרני והפוסט מודרני שעומד מול הבירוקרטיה, קונוטציה עכשוית.

נהנתי מאד!

בכיתה י' של ד"ר מירב מידן:

במפגש קצר שעשינו עם שתי הקבוצות (החלפנו בהפסקה) דיברנו על ארס פואטיקה ושאלנו לגבי תהליך היצירה. דיברנו על שירה כז'אנר. ניסינו לאפיין אותה וגילינו שזה קשה והרבה ממש שתיארנו כשירה אינו מחייב.

קראנו את שירה / חזי לסקלי כל אחד מהם בחר שורה והסבירו מה הבנו מהמשפט ומה למדנו על שירה.

לסיום היה עשינו תרגיל כתיבה בו כתבו משפט "שירה חייבת..." ואח"כ השלימו את המשפטים זה של זה. האתגר היה להיות עם קשב לשורה של האחר ולהמשיך משם.

היה מפגש של הכרות ראשונית אחד את השני וקצת שירה ומצפים להמשך.

במגמת הפילוסופיה

בכיתה יב' של ד"ר אדם ויילר גור אריה:

חזרנו בשמחה ובששון מהחופשה הארוכה וצללנו בלי שהות לתחילתה של חזרה לקראת מבחן על היחידה של אמונה ופילוסופיה באמצעות השאלות הבאות:

- הציגי את הטיעון הקוסמולוגי

- הסבירי את בעיית הנסיגה עד אינסוף בהקשר של הטיעון.

- הסבירי שלוש בעיות שעולות אם מנסים לפתור את בעיית הנסיגה עד אינסוף באמצעות הרעיון של "סיבת עצמו".

- הסבירי את הביקורת שטוענת שהטיעון הקוסמולוגי נותן תשובה לשאלה אך מדובר בתשובה שאיננה מובנת. 

- הסבירי את הביקורת על כך שהטיעון איננו מוכיח השגחה.

- הסבירי את ההבדל בין הניסיון לטעון שיש אל באמצעות הוכחה ובין הניסיון לטעון שיש אל באמצעות התגלות

בכיתה יא' של יעל אשד סילבר :

המפגש נפתח במליאה בהובלה של ליאור וסיגל. היה מרגש מאוד לראות כיתה מלאה בתלמידים ותלמידות. השיעור בכיתה התחיל בהצגת עיקרי הדברים שנלמד השנה ואת המפגשים המיוחדים שיהיו לנו כמו מליאות של כל בית החינוך או של כל כיתה יא'.

הצטרפו אלינו שתי תלמידות חדשות השנה ולכן קיימנו הכרות מחודשת בפעילות של שעון פגישות מהיר. מטרת המפגש שלנו היתה להחשף למושגים בסיסיים בתורת ההכרה ולחשוב באופן ביקורתי על האופן שבו אנחנו מצדיקות ומצדיקים טענות שאנחנו חושבים שהם אמיתיות.

בתור התחלה חזרנו על מושגים בסיסיים כמו טענה וערך אמת של טענה (אמת או שקר) ובחנו לאילו משפטים אין ערך אמת (למשל שאלות וציוויים), אילו משפטים הם אמיתיים תמיד או משפטים שהם שקריים תמיד ואילו משפטים הם לפעמים אמיתיים ולפעמים שקריים.

ניסינו לחשוב יחד אילו הצדקות מחזקות את ההשערות שלנו ואיזה לרוב מובילות לטעויות או חוסר וודאות.

בכיתה י' של יעל אבוקרט קליין:

היה טוב לפתוח את השנה בבית החינוך בתל חי. שכבת י מחולקת השבוע ובשבוע הבא באופן שרירותי ל2 קבוצות, המתחלפות ברוטציה בשני חלקי היום, בכדי שכל התלמידים יחשפו לשני התחומים המופלאים- פילוסופיה וספרות וכתיבה יוצרת. 

על כן השיעור, שחזרתי עליו פעמיים במהלך היום תוכנן להיות היכרות קלילה עם הפילוסופיה ולא עסק בגיבוש והסתגלות.

שוחחנו בקצרה על פילוסופיה כאהבת החכמה, כתחום שלפני הכל בא מאהבה, השתוקקות ורצון לדעת, ועל כך שהיא דרך חשיבה, ומשהו מהותי לאמץ לחיים, ולא מסתכמת ב"תחום דעת", גם אם יש לה את החלק המעניין הזה.

חילקתי להם קלפים של פילוסופים יוונים עתיקים ובקשתי שיחפשו באינטרנט אמירה של הפילוסוף, שמעוררת את התפעלותם, או התנגדותם, או כל התייחסות שהם מעוניינים לכתוב. בקשתי שיכתבו במחברת את המשפט כפי שנאמר על ידי הפילוסוף, אחר כך את ההסבר למה שזה אומר, ולבסוף כל התייחסות אישית שעולה להם. בהשראת סדנת הכתיבה של חיה, התעקשתי שיקריאו את מה שכתבו ולא שיסבירו בעל פה. זה הלך טוב. יש שכתבו 2 חצי עמוד ויש שכתבו משפט.

הייתה השתתפות פעילה ומהנה, בשתי הכיתות. היה מגניב, הוקראו משפטים כמו 'אין דבר נחות יותר מאשר להקשיב לאישה', או נשים הן יצריות וגברים הם רפי כוח... לצד משפטים קיומיים עמוקים כמו שעלינו ללמוד להכיר את עצמנו, כמו קבלת דברים שאין לנו שליטה עליהם, ועד רעיונות שנגעו בסוגיות רציניות כמו יחס למולדת, מלחמות ומשפחות שקולות. זה העביר את ההיקף של הפילוסופיה שנוגעת בכל תחום, ועשה חשק לדבר על הכל, שעות... חששתי מהקבוצה שתגיע עייפה אחרי ההפסקה אך היא היה אף יותר פעילה מהקודמת. היה משמח ומחמם את הלב לפגוש את התלמידים.

Comments


bottom of page