top of page
Writer's pictureדרך רוח

מכללת תל חי 07.01.2021

שבוע 12 של לימודים בבית החינוך למדעי הרוח לתלמידי תיכון במכללה האקדמית תל חי. סגר לא סגר, אנחנו ממשיכים בשלנו:

במגמת הספרות

שיעור משותף לכיתות של ד"ר טליה לוי ואילה ליבנה:

לראשונה חברנו יחד שתי כיתות הספרות. כיף!! הקדשנו את המפגש המשותף לטכניקת הרשומון, תיאור מאורע משותף מנקודות תצפית שונות. יחד קראנו את הסיפור הקצר "בחורשה" והכרנו הרשומון מהסוג היפני והשלם:

גירסאות שונות וסותרות לאותו אירוע, שמונעות את האפשרות להכריע בינהן.

הסיפור הנפלא הזה מתאר תקרית אלימה שחלק מהעובדות עליה מוסכמות, אך עובדה מרכזית בה, זהות הרוצח של אחד הגיבורים, נותרת לא פתורה. כל אחת משלוש הדמויות המרכזיות, כולל ההרוג עצמו שרוחו מדברת מפיה של מדיום, מציגה את גירסתה שלה להשתלשלות העניינים ותובעת בלעדיות על הרצח, ולנו אין אפשרות להכריע בין העדויות.

כדי לעבד את החוויה הרב-קולית של הקריאה השתמשנו בלוח פדלט שיתופי בו העלנו מחשבות ותחושות. רוב התלמידות אהבו מאד את הסיפור, ובמקביל תיארו מבוכה ובלבול. חוסר היכולת לדעת מה באמת קרה הוביל לשאלות גדולות כמו האם כל אחד מאיתנו רואה מציאות שונה, והאם הסיפור מנסה לאותת לנו שלא רק שאי אפשר להגיע לאמת אלא שאולי פשוט אין אמת אחת. עלתה גם הדריכות שהסיפור תובע מאיתנו, ששומרת אותנו מרוכזים בראש ומנטרלת את הרגש, והחדשנות של היעדר ההתרה בסוף: כשהגענו לסוף הסיפור לא רק שלא הוקל לנו אלא בדיוק להיפך: הסתבכנו עוד יותר. 

בשעה האחרונה החלטנו לא לקיים את תרגיל הכתיבה הקבוצתי המשותף שתיכננו ולהסתפק במפגש הטוב שהחל להיווצר בין הכיתות. במקום כתיבה הצענו צפיה בסרט היפני"הנפלא רשומון" שמבוסס על הסיפור שקראנו.

התלמידות שכותבות עבודות גמר פרשו כדי לסיים את כתיבת ההצעה ולעמוד בדד-ליין הממשמש ובא והאמיצות שנשארו לצפות ושרדו נהנו מגירסה עדינה ומיסתורית לסיפור.  

 

במגמת הפילוסופיה

בכיתה יא' של ד"ר אדם ויילר גור אריה:

•                נציגות של דרך רוח מאורנים הצטרפו אלנו לתחילת השיעור והזמינו אותנו להשתתף ולקחת חלק בערב שירה שיתקיים בסוף החודש (בשנה שעברה שתי תלמידות מן המגמה הקריאו שירים בערב דומה).

•                צפייה בסרטון קצר שנקרא The Missing Shoe.

•                קיום שיחות אישיות עם ארבעה תלמידים על המתכונת שהם כתבו. במהלך השיחה קראנו ביחד את התשובות שכל אחד מהם כתב לשאלות השונות ובחנו את נקודות החוזקה ואת הנקודות החלשות של כל תשובה.

תוך כדי כך העמקנו את הלמידה ואת החשיבה על הסוגיות השונות. הרושם שלי הוא שהשיחות האישיות מאוד משמעותיות לתלמידים, הן מבחינת עצם החוויה של שיחה אישית, והן מבחינת למידה משמעותית.

בכיתה י' של יעל אשד סילבר :

המשכנו לעסוק במושג של חופש. פתחנו את המפגש בחשיבה ביקורתית על השאלה האם הגברה של חופש בחירה (במובן של יותר אפשרויות לבחור מהן) מגביר את האושר של הפרט?

קיימנו דיבייט מעניין סביב שאלה זו ואחריו עסקנו בפרדוקס של בחירה חופשית (ומתוך זה גם במשמעות של פרדוקס).

התלמידות העלו טיעונים טובים לכאן ולכאן והיה ניכר השיפור המשמעותי שלהן ביכולת להביע טיעונים מנומקים ולהציג דוגמאות.

לאחר הפסקה דיברנו על הגותו של אריך פרום ביחס לחופש, באופן שבו הוא ניתח את החברה והאדם בתקופתו. קראנו ציטוטים מהספר מנוס מחופש לגבי כל אחד ממנגנוני המנוס אותם הוא מציג: סמכותנות, הרסנות ואחידות אבטומטית, ודנו באיזה אופן הם מתקיימים היום והתקיימו בעבר.

Comments


bottom of page