השבוע ה 25 בבית החינוך הצפוני שלנו – מרגישים באמת בבית בקמפוס המזרחי 😊 :
במגמת הספרות
בכיתה יא' של ד"ר טליה לוי:
מזג האויר הנפלא הוציא אותנו למדשאה, שם הצגנו את המשורר האנגלי טד יוז וקראנו את שירו "ירח מלא ופרידה הקטנה". קראנו בעברית ובאנגלית, השווינו בין המקור לתרגום ושמנו לב לצליליות, לכפילות של נקודת המבט ולהתנגשות בין החלקים המוארים לאפלים בשיר. בעקבות יוז שמשתמש בקולות הטבע כחומר גלם, יצאנו לתרגיל כתיבה אותו אימצתי מתוך סיכום של יעל איזנברג, ושזכה אצלנו להצלחה רבה.
המשימה היתה למצא מקום שקט, לשבת בו להאזין לטבע-- הרוח, תנועת העלים, הציפרים, ולכתוב בהשראת הצלילים. התלמידות התפזרו בפינות שונות של הקמפוס וכתבו. קיבלנו חיבורים מגוונים, חלקם מעמדה התבוננות מרוחקת ללא 'אני' שירי, בדומה לשירת הייקו; חיבור אחד שכולו אליטרציות וחיקוי רחשים, זמזומים וציוצים; ועוד טקסט מיוחד שהוקדש לדיאלוג עם הציפורים ושסופי השורות בו, שהסתיימו בצליל ol (לשאול, אתמול, הקול, לשלול, גדול), העבירו טוב יותר ממילים את תחושת הכובד והעול של הדוברת. את החלק השני הקדשנו לתחילת היכרות עם המשוררת הפולניה ויסלבה שימבורסקה. פיזרתי בכיתה ספרים, וכל תלמידה בחרה שיר אחד או יותר שמצא חן בעיניה והקריאה לכיתה.
בחדות אופיינית בחרו התלמידות שירים בולטים של המשוררת, ביניהם 'תצלומו הראשון של היטלר', 'חתול בדירה ריקה', 'חשבון אלגי' ו'אחדים אוהבים שירה'. שירה שהיא פשטנית? דידקטית? בהירה מדי? לא מאתגרת? אולי כל התשובות נכונות.
אצלנו אפשרו השירים של שימבורסקה מנוחה, הנאה ופתיחות. בעקבות הקריאה עלו שאלות על מקומנו בעולם ועל הפרספקטיבה הנכונה להסתכל ממנה על הדברים, על רוע וגם על אובדן. שני המשוררים השונים כל-כך היוו עבורנו תזכורת אתמול בנוגע לחיוניותה של השירה.
בכיתה י' של אילה ליבנה:
הפגישה אתמול היתה מאוד מצומצמת, 2 תלמידות היו בטיול שנתי ואחת חולה ובהתחלה האווירה היתה קצת נוגה... אבל הצלחנו להתרומם ממנה בזכות הריכולים על מר רוצ'סטר, האם הוא מניפולטור מקצועי או גבר חלש ותלותי...
התלמידות הצליחו לשנות את דעתי (שהחשבתי כמגובשת) עליו בזכות טיעונים מאוד נבונים. המשכנו בסבב מה שלומנו כשכוכב הסבב היה - מרגישה כאילו יצאתי מהבית בלי דאודורנט, חזרתי אליו מזיעה בריצה רק כדי לגלות שהוא היה בתיק שלי כל הזמן...לאחר פטפוטי הפתיחה צפינו יחד בסרט הנפלא "התבגרות" של ריצ'רד לינקלייטר. לאורך הסרט הרגשתי קצת מתח שהתלמידות לא ישרדו יותר משעתיים וחצי של צפייה, אבל הסרט עורר בהן הרבה עניין וכמה פעמים היינו צריכות לעצור כדי לדבר על הדברים. הסרט סרב להסתיים עד 20 אז חרגנו מהזמן ויצאנו ממנו לבסוף, קשישות ב12 שנים (של צילומי הסרט)
במגמת הפילוסופיה
בכיתה יא' של ד"ר אדם ויילר גור אריה:
בחלק הראשון המשך דיון בחיבורו של פרויד עתידה של אשליה: - שלבי תהליך יצירת האל על ידי האדם (האנשת והאלהת כוחות הטבע, האחדה והאבהה [מלשון אבא], הפיכת קבוצת המאמינים לבן הנבחר).
- התפיסה של פרויד שהאנושות צריכה להתבגר (כמו שילד צריך מתי שהוא ללמוד להתמודד עם החיים הקשים לבד, בלי אבא, כך גם האנושות צריכה ללמוד להתמודד בלי האבא בשמיים).
- תוך כדי הדיון סיפרנו את "סיפור שלושת הטבעות" של בוקאצ'יו שנותן תשובה מאוד מעניינת, אנושית וחכמה לשאלה "מהי הדת הנכונה?"
בחלק השני של המפגש המשכנו לקיים שיחות אישיות על התשובות שנכתבו בבגרות ובנוגע לעבודת החקר.
בכיתה י' של יעל אשד סילבר :
המשכנו את העיסוק בפילוסופיה של המדע. פתחנו את השיעור במשחק אמת או שקר, כל תלמידה אמרה משפט על עצמה וכל הכיתה ניחשה אם מדובר במשפט אמיתי או שיקרי. בכל פעם הכיתה התחלקה לפי תשובות התלמידים.
בסיום כל חלוקה שאלתי כל אחת מהקבוצות, למה החלטתם שהמשפט אמיתי/שיקרי? ונשמעו טענות והצדקות שונות. התלמידים נהנו לשמוע מידע אחת על השני ולנוע מעט בכיתה. בסיום ההפעלה סיכמתי כי יש הצדקות שונות לחשוב שידע הוא אמיתי או לא ושנשים לב שבהרבה מקרים ההצדקות לא קשורות לתוכן המידע. המשכנו בתרגיל כתיבה בקבוצות קטנות על השאלה: "האם מדע צריך להיות אובייקטיבי?" כל קבוצה הציגה את תשובתה וניסינו יחד לחשוב על שאלות ביקורתיות כלפי העמדה שהוצגה.
הבעיה המרכזית היתה תמימות הדעים בנוגע לשאלה. כל הקבוצות הציגו תשובה דומה, שהמדע צריך להיות אובייקטיבי, ועם הצדקות יחסית דומות, כדי להצליח להגיע לאמת ובגלל שאנחנו נשענים על המדע בהקשרים שונים, למשל ברפואה וטכנולוגיה. לאחר ההצגה של התלמידות דיברתי איתן על כמה הנחות שהציגו ושכדאי לחשוב עליהן שוב, למשל, על הקשר בין אובייקטיביות/סובייקטיביות וההגעה לאמת (הוצגה כמה פעמים הנחה שאם המדע יהיה סובייקטיבי אז הוא יהיה שגוי ושאם נפעל באובייקטיביות בטוח ניגע לתשובה אמיתית). סיימנו חלק זה בהצגת כמה כשלים לוגיים ואת הקשר ביניהם לבין נושאים שונים שעלו במהלך השיעור.
בחלק האחרון של השיעור הסתובבנו בתערוכה 'תל חי וצומח' שהוצגה במכללה, כל תלמיד ותלמידה בחרו יצירה שמוצאת חן בעיניהם במיוחד והסבירו מה ביצירה משך את ליבם.
Comments