בכיתה י' של מירב מידן וירון אלון:
בשיעור השני, שגם הוא היה מקוון, המשכנו בהיכרות עם הספרות והפילוסופיה.
פתחנו השבוע בשיעור פילוסופיה. אנחנו בשיעורי מבוא ומנסים ליצור דיון בדרך מקוונת. לכן חשבתי לעשות מעין (אפשר לומר) מבדק פילוסופי, שבו אני מציג להם טענות בנושאים שונים (מטענות מטא אתיות כגון "טוב ורע הם יחסיים לתרבות", דרך טענות אתיות כגון "המתת חסר רצונית צריכה להישאר בלתי חוקית" מטפיזיות כגון " אחרי שבחרת במשהו, תמיד היה זה אפשרי שיכולת לבחור אחרת" או "אתאיזם היא אמונה ממש כמו כל אמונה אחרת, משום שאין זה אפשרי להוכיח את אי קיומו של אלוהים") והם צריכים בשלב הראשון לומר אם הם מסכימים או לא ולנמק בקצרה. המטרה שלי כאן הייתה כפולה: לבחון את האינטואיציות שלהם לגבי נושאים שונים עוד בטרם הם נכנסים לסבך הפילוסופי ובמהלך השונה ואולי בסופה, לאחר שלמדו מעט פילוסופיה, לראות היכן הם עומדים ביחס לאינטואיציות הראשוניות שלהם; השנייה, שלא הגענו אליה עדיין, לראות עד כמה תשובותיהם השונות מתיישבות זו עם זו או עד כמה הם עקביים. היה צריך להסביר לא מעט מונחים ועמדות אך משהבינו הם הביעו דעות מעניינות בנושא,וחלקם אפילו פתחו קצת מצלמות.
בדיון על טענה הנוגעת להמתת חסד תלמידה סיפרה על ספר שקראה בנושא, מה שהוביל אותנו לפתוח את החלק השני בשאלת ההבדל בין ספרות, החוויה של קריאת ספר לעומת דיון פילוסופי עקרוני בעניין.
בחלק השנה למדנו את שמחת הכתיבה של שימבורסקה ביחד, הם הקריאו והבינו את הרעיונות ובחלק השני קראו בקבוצות את השיר "כף היד" של שימבורסקה גם אנחנו השתתפנו בקבוצות כדי לעזור להתגבר על הביישנות.
רבים מהתלמידים בקבוצת הוואטסאפ לא נכנסו וגם לאלו שהצטרפו ירון ואני עוד מנסים למצוא דרכים לשמור תלמידים ולבנות קבוצה באופן מקוון ועם מיעוט פתיחת מצלמות.
בכיתה יא' של אלעד נבו ואליעזר בקליש
התחלנו את השיעור בחלק הפילוסופי: הכרות בסיסית עם המושג מטאפיזיקה. אחת הדרכים להבין תחום בפילוסופיה (האמת שגם בתחומי עיסוק אחרים) היא להבין עם אילו שאלות מנסה התחום להתמודד. ממה מורכב העולם? מהו הזמן? האם לכל דבר בעולם יש סיבה? מה בנוגע לאלוהים? לאט לאט פרמנו את הקשר הזה שנקרא מטאפיזיקה.
אחד העניינים שהתעכבנו עליהם היא ההבנה שניתן להעביר חיים שלמים ללא עיסוק בשאלות מטאפיזיות. מה זה אומר על המטאפיזיקה? האם היא חשובה לאדם? אולי מיותרת...קראנו כמה קטעים מהפרק הראשון של טיילור בספרו 'מטאפיזיקה' ושמענו ממנו מדוע הוא חושב שלאדם יש צורך במטאפיזיקה ומה היא תורמת לחייו. עצרנו בנקודה זו, נמשיך בשיעור הבא.
בחלק הספרותי קראנו את השיר 'מדעי ההתנהגות' של עינת לוין. בשיר עוברת המשוררת על פעולות אנושיות בסיסיות ונותנת להן פרשנות משלה תוך שימוש בדימויים מרתקים. שפה, נפש, ומציאות מעורבבים בתוך השיר באופן שמגרה את הדמיון. את החיבור למטאפיזיקה השארנו לתלמידים. לקינוח, אלעד נתן תרגיל כתיבה ברוח השיר: מספר פעולות אנושיות (לטייל, לקוות, להרגיש, לקנות, לשכוח) להן התלמידים נתנו פרשנות משלהם. התוצאות היו מעניינות מאוד, התלמידים נהנו מאוד מהתרגיל ועם תחושה זו שלחנו אותם לדרכם.
בכיתה יב' של סיון קיפניס ואילה ליבנה:
התכנסנו שוב בזום, הפעם עם קצת יותר מצלמות גלויות וחיוכים מאירים. אחרי ששמענו על התכניות לשנה הבאה (מסתבר שבתחילת נובמבר צריך כבר להתחיל להתמיין לשנות שירות ותפקידים צבאיים) סיוון בדקה עם התלמידים מה הם זוכרים מדקארט. מסתבר שהרבה! זה התחיל באסוציאציות של כותונת, חדר חשוך ושעווה של נר והתקדם להסברים מפורטים על המהלך שהוא עשה. משם חילקנו את הכתה לחדרים עם טקסט של יום, וביקשנו למצוא הבדלים בינו לבין דקארט. הם חזרו לכתה עם דוגמאות יפות וניכר שהבינו את הרעיונות הפשוטים לכאורה. ככל שהעמקנו את השיח ההבנה הלכה והתעמעמה. מה זה מושג? ומה זה רושם? והאם אפשר להבין משהו שאין לנו רושם שלו? האם רגשות הם רשמים חיצוניים או פנימיים?
קטענו את הדיון ויצאנו להפסקה בשיא המתח.
כשחזרנו המשכנו לקרוא ביחד קטעים מהמסכת של יום, עד שגם הוא עצמו הודה שכשהוא עייף מהפילוסופיה הוא יוצא לפגוש חברים ולשחק טרק טרק (מסתבר שזה שש-בש ביידיש). וכך עשינו גם אנחנו! חדלנו את הדיבורים הפילוסופיים ושיחקנו כולנו ביחד במשחק שקוראים לו "מה הקשר?" בו צריך למצוא 4 קבוצות של מושגים בעלי נושא משותף. היה מאתגר מאוד אבל הצלחנו לפתור 2 לוחות! ונזכרנו בחיים עצמם :)
Comments