top of page
Writer's pictureדרך רוח

מכללת תל חי 04.02.2021

שבוע 16 של לימודים בבית החינוך למדעי הרוח לתלמידי תיכון במכללה האקדמית תל חי. הופכים את התקליט... 😊:

 

במגמת הספרות

בכיתה יא' של ד"ר טליה לוי:

המשכנו לעסוק בצורת הסונט וערכנו מקצה שיפורים לסונטות האישיות. לשם כך חזרנו למבנים המתוחים של הסונטות הקלאסיות, האיטלקית או השייקספירית, והתייחסנו למפנה הרעיוני שחל בהן, במקום מסוים אצל פטררקה ובמקום אחר בסונטה האנגלית. החשיבה על יצירת מפנה או ניגוד בנקודה ספציפית של הסונטה הצריכה אצל חלק מהתלמידות ארגון מחדש.

אבל מה שבעיקר העסיק אותנו בשיעור הוא המשקל השירי. כדי להתחבר למשקל חזרנו לסונטות שלמדנו ולשירים של אלתרמן שזכורים לנו משנה שעברה ודקלמנו באופן מכני ומוגזם בניסיון לשמוע את ההטעמות. שמנו לב להבדל בין ההטעמה הדו-הברתיות בסונטה השיקספירית לזו התלת- הברתית בשירים "כיפה אדומה" ו"עוד חוזר הניגון".

בשיעור שבו התחלנו לכתוב סונטה אישית אמרה נהוראי שנהנתה מהמשימה לכתוב תחת מגבלה, ושהיא מתחברת לאמירה שבאופן פרדוכסלי הכבלים מאפשרים ביטוי אישי. בפעם הזאת הצורך להתייחס למשקל השירי חידד את חוזק הכבלים.

בכל זאת, בהדרגה הצלחנו רובנו לשמוע את המוזיקה, ובשלב הזה כל תלמידה הציגה בשיתוף מסך את הסונטה שלה עם ההערות שנתתי וקיבלה עצות מהחברות לכיתה.

לשמחתי כולן רצו לשתף ולהתייעץ, ועוד יותר לשמחתי רוב העצות ניתנו ב"טה טה טה טה טה טה טה טה טה", או ב"טה טה טה טה טה טה". היה מאתגר, מהנה ומענה.   

בכיתה י' של אילה ליבנה:

התחלנו את המפגש בהרצאת פתיחה של ליאור על המפגש שהולך להיות לנו שבוע הבא - עם שושקה! כבר מהשלב הזה עלו שאלות ומחשבות רבות אבל החלטנו להשאיר אותן למפגש האמיתי. שמענו מה שלום כולן (עוד שבוע חדגוני מול הזום...) והחלטנו שאם הסגר יימשך נעשה כולנו אתגר שובר שיגרה באמצע שבוע הבא (פרטים בהמשך...).לאחר מכן קראנו ביחד את הסיפור הנפלא של קלאריס ליספקטור "שרידי קרנבל".

כשסיימנו לקרוא אותו לא דיברנו עליו ומיד התלמידות חולקו לחדרים, שם כתבו ביחד מחברות דיאלוג, לפי הרעיון של טליה לוי, המורה לספרות של י"א. הן העלו מחשבות שעלו להן במהלך הקריאה והגיבו זו לזו.

כשסיימו לכתוב נפגשנו שוב כולנו והדיון שהתפתח משם פשוט הדהים אותי! הן העלו תובנות כל כך מיוחדות, שמו לב לדברים נסתרים ושיתפו במחשבות אישיות - היעדרו של האב שגורם לילדה לחפש מבט גברי, היחס המורכב בין הפנים לחוץ, משמעות הורד להבנת עולמה הפנימי של הילדה, שנאה עצמית כחלק ממאפייני הנשיות ועוד ועוד. תוך כדי הדיון למדנו על מושגים כמו מטמורפוזה, מבט מכונן, אובייקט-סובייקט. יצאתי מהשיעור בהתרוממות רוח!

 

 

במגמת הפילוסופיה

בכיתה יא' של ד"ר אדם ויילר גור אריה:

בחלק הראשון של השיעור המשך הכנה לבגרות שתתקיים בארבעה במרץ. להלן שתי שאלות שדנו בהן: "אינני יכולה לדעת שהאופן שבו אני חווה כאב דומה לאופן שבו מישהי אחרת חווה כאב"; "אינני יכולה לדעת שהאופן שבו אני תופסת צבע אדום דומה לאופן שבו מישהי אחרת תופסת צבע אדום". הסבירי את הנימוק לטענות הללו, כמו כן הסבירי מהי עמדתך לגביהן. הקפידי לנמק.  - אם אנחנו כאן למען תכלית מסוימת האם התכלית הזו בהכרח מעניקה משמעות לחיינו?

בחלק השני של השיעור המשך שיחות אישיות עם תלמידות על התשובות שכתבו במתכונת.

בכיתה י' של יעל אשד סילבר :

במפגש אמש קראנו טקסט של אפלטון בו סוקרטס מציג איך מתהווה מדינה ומתוך כך ניתן להבין איך מתהווה הצדק. עקבנו אחר מהלך המחשבה של סוקרטס מקבוצה קטנה של אנשים המתאגדים לשם מילוי צרכיהם הבסיסיים ביותר ועד למדינה בה קיימים שלושה אלמנטים: העם, השומרים והשליטים. דנו במאפיינים של כל קבוצה ובאופן ההתנהלות בתוך המדינה. שאלנו שאלות כמו: האם מדינה שכזו יכולה להתקיים? האם אנשים יכולים לבחור במעמד שלהם? האם המצב שמציג סוקרטס, בכך שלשומרים ולשליטים אין רכוש וילדים משלהם, מצמצם אי צדק ובעיות מוסר למיניהן?

סיימנו את המפגש בעיסוק במשל על טבעת גיגס. אדם המוצא טבעת שהופכת אותו לרואה ואינו נראה ומנצל זאת כדי לתפוס את השלטון ולנאוף במלכה (ועוד מעשים רעים). מתוך המשל עלו שאלות מוסריות רבות וחלק מהתלמידות שיתפו שגם הן היו פועלות בצורה לא מוסרית אם היתה להן טבעת שכזו.

Comments


bottom of page