top of page
Writer's pictureדרך רוח

מכללת תל חי 02.06.2022

שבוע 28 . בשבוע הבא ניפרד מהבוגרים וננעל את תשפ"ב ☹:

במגמת הספרות

בכיתה יב' של ד"ר טליה לוי:

בהרכב חסר (התלמידות של הר וגיא לא הגיעו בגלל נשף הסיום) התכנסנו למפגש האחד-לפני אחרון שלנו יחד. פתחנו בקריאה בגיליון האחרון של 'המאוורר', כתב-העת של דרך רוח, שלכיתתנו הקטנה יש בו נציגות מכובדת.

במיוחד מצא-חן הסיפור הקצר של ענבל המאירי 'אחרי סנטה', שכמו שציינה אחת מאיתנו קרוב לחיבור ל'שוקו' של נועה צפריר שלנו שמופיע גם הוא בגיליון. עוד משך את תשומת הלב החיבור 'עורף טוב' מאת יואב ברוך. למעוניינים לקרא, הגיליון של 'המאוורר' מופיע באתר האינטרנט של 'דרך רוח'.

בחלק השני יצאנו החוצה לספסלים של המכללה. מול הנוף המרהיב חלקנו חוויות מהזמן האחרון וקראנו שירים. בעקבות תלמידה שסיפרה שחשבה שהתעוררה מחלום ואז גילתה שהיא בתוך חלום אחר קראנו את 'A Dream within a Dream'  של אדגר אלן פו. תלמידה אחרת סיפרה על ההתרשמות שלה מהסדרה 'דיקנסון', מה שהוביל אותנו לקרא את השיר  ''Because I could not stop for Death.  בשאר הזמן כתבנו על יצירות אהובות שקראנו במהלך השלוש השנים המשותפות ודיברנו על הצבא, על שנת שירות ועל מעברים בכלל.

בכיתה יא' של אילה ליבנה:

מראש ידעתי שזה שיעור קפיצה מעל הפופיק, מזל שהכנתי את עצמי... אתמול אירחנו את תלמידות כתה י' של מירב בשיעור שלנו, שיעור מסכם על האודיסאה. פתחנו בסבב היכרות ומשהו שאקח מהשנה הזו. הרבה תלמידות ציינו לטובה את הפן החברתי והקבוצתי של דרך רוח, כמה ציינו את הדיבוק, רצח בהסכמה, דון קיחוטה, אבות ישורון ויונה וולך. לאחר מכן תלמידות י"א ניסו לעשות סקירה על הומרוס והאודיסאה אבל מסתבר שזו היתה בקשה מאתגרת ונחלצתי לעזרתן. אחרי ששטפנו את תלמידות י' במלא סיפורים ומידע אפשר היה להתחיל את המשימה. ראשית דיברנו על אינטרטקסטואליות, מה זה ואיפה פוגשים את זה ואז התחלקנו לקבוצות קטנות. כל קבוצה קיבלה טקסט שקשור לאודיסיאה וחצי שעה להתמודד איתו, ובתום הזמן טקסט נוסף.

היו שם שיר של קוואפיס על המסע לאיתקה, שיר (מהמם ביופיו) של דניאל באומגרטן שעוסק בקשר עם כלב (מתוך השוואה לארגוס כלבו של אודיסאוס), קטע ממאמר של אריק גלסנר על הסבטקסט של האודיסאה שטוען שהיא משקפת את המאבק הקיומי בנפשו של הגבר, סיפור קצר על פנלופה התחמנית, ווידאו קליפ (מרהיב) של אסף אבידן, Earth Odyssey, עם רקדנים שכלואים בביתם במהלך סגר הקורונה. הכל מתכתב, קשור, או עוסק באודיסאה.

בסוף השיעור חלק מהתלמידות אמרו שהיה להן מעניין ולמדו הרבה אך חלקן העידו שהיה להן לא קל. מראש ידעתי שזה שיעור שאפתני מאוד ואני חושבת בדיעבד שהוא אכן מעולה אך שהיה עדיף לפצל אותו לשני שיעורים (ואולי גם לא לערבב אותו עם תלמידות י).

במגמת הפילוסופיה

בכיתה יא' של יעל אשד סילבר

פתחנו את המפגש בסבב בו כל אחד ואחת אמרו משהו אחד שהיא מצפה לו בקיץ.

התלמידות שיתפו במחשבות, רגשות ושאלות שעלו בהן מהמבחן. ציפיתי לשיח מקטר בגלל שהציונים היו נמוכים מהציפייה שלי ושל התלמידות אבל הן שאלו שאלות שקידמו למידה משמעותית על האופן שיש להתייחס ולהציג שאלות פילוסופיות.

לאחר מכן, השיעור הוקדש לדגשים שעלו מתוך מבחנים המתכונת של התלמידות. התעכבנו על החשיבות של נימוק וכיצד כדאי לבחון אם הנימוק טוב. דיברנו על תפקיד של דוגמה ועל משמעות של דילמה.

בשיעור השני תרגלנו מענה על שאלה ובמקביל קיימתי שיחות אישיות על מתכונות של התלמידות ותלמיד.

סיימנו את השיעור במענה משותף על השאלה ושימת לב לדגשים שדיברנו עליהם קודם לכן.

 

בכיתה יב' של אדם ויילר גור אריה

היות שהמהלך הבגרותי הסתיים קיימנו שיעור העשרה. 

בחלק הראשון של השיעור קיימנו שיח בנושא של טיעונים פילוסופים בהקשר של זכויות בעלי חיים. 

הצגנו את עמדתו של קאנט שטוען מצד אחד שאין מעמד מוסרי לבעלי חיים בפני עצמם (משום שלדעתו הם אינם יצורים בעלי תבונה) אבל, יחד עם זאת, טוען מצד שני שהתייחסות אכזרית לבעלי חיים סוללת את הדרך להתאכזרות לבני אדם (שלהם כן יש מעמד מוסרי בזכות התבונה השלהם) ולכן יש להימנע ממנה. 

כמו כן הצגנו את עמדתו של בנתאם שטוען שלבעלי חיים יש מעמד מוסרי ויש להתייחס אליהם בצורה הוגנת משום שהם מסוגלים להרגיש כאב וסבל מצד אחד ועונג ושמחה מצד שני. לדעתו של בנתאם להיותם של בעלי החיים חסרי תבונה אין שום משמעות בדיון על מעמדם המוסרי. 

בחלק השני של השיעור דנו בדיאלוג הסוקרטי "לכס" שעוסק בשאלה מהו אומץ? הסברנו שלפי סוקרטס אומץ בא לידי ביטוי לא רק בשדה הקרב אלא גם בהקשרים רבים אחרים: התמודדות עם מחלה קשה, התמודדות עם סערה בים, התמודדות עם לחץ חברתי וכו'. כמו כן הסברנו את הרעיון שלו שעל מנת להחשיב מעשה כאמיץ צריכים להיות שלושה מרכיבים: סיכון, מודעות לסיכון ותכלית ראויה לסיכון. 

Comentários


bottom of page