שבוע שביעי. ממשיכים בזהירות ובנחישות :
במגמת הפילוסופיה:
השבוע כינסנו את כיתות י' ויא' של מגמת פילוסופיה לפעילות משותפת בוואדי. הנושא הנבחר שליווה את הפעילות היה 'אמת' והיחס כלפי האמת בתקופתנו, על בסיס שיטתו הפרגמטית של וויליאם ג'יימס.
פתחנו את המפגש (לאחר הדלקת המדורה) בהאזנה משותפת לפרק מתוך הפודקאסט "גבוהה גבוהה" שבמרכזו ראיון עם ד"ר תמר לבנון על הגותו של ג'יימס. לאחר ההאזנה, שהיתה לא פשוטה עבור לא מעט מהתלמידים, כך למדנו בהמשך, התחלקנו לשלוש קבוצות דיון מעורבבות, בהנחיית נעמי, אמנון היקר שהצטרף אלינו ויונתן.
קיבלנו את הרושם, מי יותר מי פחות, שהנעת הדיון דרשה מאמץ, ולו בגלל שרק בודדים מתוך התלמידים בכל קבוצה הצליחו לתפוס ולבוא במגע עם נושאים ואמירות שעלו במהלך ההאזנה, עובדה שהצריכה מאיתנו, המנחים, להוביל את הדיון בקבוצות באופן פעיל למדי. לצד זה, הילדים נראו שמחים וחיוניים, ורגע המפגש הרב-שכבתי היה חשוב ליצירת תחושה של בית חינוך, בתקופה הנוכחית בה כל כיתה מתנהלת כמעין איבר עצמאי המנותק מיתר איברי הגוף.
במגמת הספרות:
בכיתה י' של ענת שרון בלייס:
נפגשנו שוב בזום והכרנו את אלבר ממי והכתיבה שלו על גזענות. דיברנו על שירי עובדות הניקיון של יונית נעמן ואחת התלמידות סיפרה שיש לה סיפור דומה על סבתא. אח"כ עברנו לקרוא בפתיחת ספרו של טא-נסי קואטס "בין העולם וביני". ספר שכתב לבנו בן ה 15 כדי לספר לו על חייו כאדם שחור בארה"ב וצפינו בפתיחת סרט התעודה שנעשה בעקבות הספר.
בכיתה יא' של חיה גלמן :
אתמול נפגשנו לקיים שיעור ב"קרון הספרים" בטבעון. המקום מקסים ומזמין והאווירה מושלמת. הייתה לי תכנית ללמד הפעם שיעור פרונטלי מלא ולחוות התקדמות משמעותית בחומר. אז הייתה... התחלנו בקריאת שני הפרקים הראשונים מתוך "דון קיחוטה" לסרוונטס. אבל המקום פעיל ויש בו חיים, אנשים נכנסים ויוצאים ומסביבנו חלל ססגוני של ספרים מכל טוב. נו, איך אפשר להישאר אדישים למקום ורק להמשיך ללמוד ולהתקדם בתכנית.
אז לאחר ההפסקה רק שוטטנו בין המדפים, נגענו, הוצאנו, הרחנו, טעמנו וספגנו את התחושה הנפלאה של להימצא בין אלפי דפים, אלפי עולמות ואלפי פיסות חיים, שקישטו את החוץ ואת הפנים שלנו. התקדמות בחור? בתקווה בשבוע הבא.
Comments