נפתח בסיום – אז את החלק השני של היום קינחנו אתמול במפגש משותף של שכבת י' ופתחנו בפניהם את אפשרות כתיבת עבודת גמר. מסלול הכתיבה מושך ומסקרן, ובמקביל תובעני ומלא במהמורות. ניסינו לצייר בפניהם את התמונה הזו, לספר למי זה מתאים, מהן התחנות שבדרך ומה נדרש מהם. אחרי הכל, התלמידים שיבחרו באפשרות הזו יצאו מעכשיו לדרך ארוכה שתסתיים רק בעוד כשנתיים.
זמן רב הוקדש לשאלות, ולשמחתנו קיבלנו את הרושם שכמחצית מהתלמידים ומהתלמידות מעוניינים לצאת לדרך ועתידים לשלוח לי בקרוב מחשבות ראשוניות על הנושא.
במגמת הפילוסופיה:
בכיתה י' של קובי אסולין
המפגש אתמול התאפיין באווירת סוף שנה, חלק לא קטן מהתלמידים לא הגיעו. פתחנו את השיעור בקריאת המשך בטקסט על השפלה של אבישי מרגלית. עסקנו באופן בו השפלה הינה דווקא תהליך שמתחיל בזיהוי של אנושיות באדם שמולי ורק אז יכולה להתחיל השפלה. דווקא מצב שאני מזהה מראש את מי שמולי כשקוף אנושיות אינו תנאי התחלתי להשפלה. בשעה השניה עסקנו בחשיפה לעבודת הגמר, הודיה הציגה בצורה חדה ובהירה מה המשמעות של לעשות עבודת גמר, לא מעט מהתלמידים נרתעו מהאופן שבו הדברים הוצגו, אני חושב אם זאת שהודיה עשתה נכון . חשוב שרק מי שמעוניין במשמעות העמוקה שלה המושג, להיכנס למחויבות , כדאי שיעשה עבודת גמר. להתראות.
בכיתה י' של יעל אבוקרט קליין
נפגשנו בשמחה והתחלנו בשיחה נוספת על התפתחות נושא החולצות המודפסות שלנו.
נאלצנו לוותר על השימוש החוזר בחולצות משלנו כי זה העלה את המחיר בצורה משמעותית וכי לא כולם נכחו והביאו חולצות. החלטנו שלמען הפרקטיקה נדפיס על חדשות ונשתמש בהן מכל הלב ובחכמה.
משסיימנו את הנושא החשוב הזה עשיתי שיעור סיכום לכל השנה היוונית שלנו. החמאתי להן ששרדו שנה שלמה עם פילוסופיה יוונית אך אמרתי שהן זכו ביסודות פילוסופיה משמעותיים שמהווים חלק מהשיח הפילוסופי ושמתייחסים אליהם עד היום.
נזכרנו יחד כיצד התחלנו בהולדת הפילוסופיה במעבר ממיתוס ללוגוס.
נזכרנו באופן כללי בתשובותיהם של הפרהסוקרטים לגבי הארכיי של העולם , דברנו על ענפי הפילוסופיה השונים (אונטולוגיה, אפיסטמולוגיה ואתיקה ) ועברנו לסיכום קצר ומתומצת של האתיקה של סוקרטס, אפלטון ואריסטו.
כיתה של אהובותים. כבר מתגעגעת.
בכיתה יא' של יונתן דיין:
אתמול נפרדנו מקאנט, עם סגירת מעגל דרך חזרה אל תפיסת המוסר שלו מתוך זיקה אל תורת ההכרה. השיעור הסתמך על החלקים האחרונים של ביקורת התבונה הטהורה, שם חוזר קאנט אל העיסוקים אליהם נמשכת התבונה, גם אלו שאינם נדרשים לשם הידיעה - בעיות קיום האלוהים, הישארות הנפש והרצון החופשי. ניסינו להבין מה קושר בין הבעיות האלה שהתבונה 'נדחפת' לעסוק בהן, כמו שכותב קאנט. קאנט אומר שהבעיות הללו, שלא ניתן להכריע בהן בצורה מדעית טהורה, דרך שיפוטים אפריוריים, אלא להיוותר עם ספקולציות טובות יותר או פחות, מציבות בפני האדם את השאלה מה חייב האדם לעשות אם אכן הרצון חופשי, אם אמנם אלוהים קיים, ואם הנפש בת אלמוות. משם פנינו לחוקי המוסר הטהורים, האפריוריים, ולמעמד שלהם בהשוואה לקטגוריות אחרות שהגדיר קאנט ולהן העניק תוקף מוחלט. ועוד התעכבנו על שאלה מעניינת שקאנט שואל - למה רשאי האדם לקוות? הוא יכול לקוות, למשל, להיות ראוי להיות מאושר במידה ויפעל על פי כללי המוסר. ועכשיו לכיתה - לא קל להבין את קאנט בשעה שש בערב עם מיעוט שעות שינה ותקופת עומס של בגרויות, אבל היה שם ניסיון כן, זה כן.
בכיתה יב' של עומר בן דוד :
בחינת הבגרות! ואין מה להוסיף
במגמת הספרות:
בכיתה יב' של חיה גלמן
את השיעור האחרון של השנה (לפני מסיבת הסיום) בילינו אתמול בקולנוע בסרט "קולות רקע".
בכיתה י' של איריס אליה כהן (התלמידות זכו הפעם לשיעור מרתק מפי אלעד נבו):
במפגש למדנו על מניפסטים והתפקיד שלהם בהובלת שינויים תרבותיים וחברתיים. קראנו מהמניפסטים של דאדא, סוריאליזם ואוליפו והתבוננו בפעולה שכל תנועה מבקשת לחולל.
הבנות התעניינו באלמנטים השונים המופיעים בכל תנועה וחשבו על החיבור של המאפיינים האלה לחייהן. בנוסף, התנסינו בכתיבת שיר דאדאיסטי, לפי הצעתו של טריסטיאן צארא - "קח בידך עיתון. קח מספריים. בחר מן העיתון כתבה שאורכה כאורך השיר שאמרת לחבר. גזור את הכתבה... כעת הוצא את כל הגזירים אחד אחרי השני. העתק בקפידה לפי הסדר בו הם יצאו מן התיק. השיר ידמה לך. והרי אתה סופר מקורי לאין-שיעור, בעל רגישות נפלאה, אם כי נבצרת מבינתו של ההמון."
댓글