top of page
Writer's pictureדרך רוח

מכללת אורנים 25.01.2021

שבוע 13 של לימודים בבית החינוך למדעי הרוח לתלמידי תיכון במכללה האקדמית אורנים. ממשיכים בכל הזום:

במגמת הפילוסופיה:

בכיתה י' של יונתן שילה דיין - המפגש אמש הוקדש כולו למחשבה פמיניסטית. יצאנו אל הנתיב הזה בשבוע שעבר כאשר, במסגרת לימודי חטיבת התועלתנות, דיברנו על הכתיבה הפמיניסטית של מיל, ועל ההשפעות עליו בהיבט זה מצד זוגתו הרייט טיילור מיל. ניסינו לקשור בין יחסה של התועלתנות כלפי מושג השוויון לבין התפתחות המחשבה הפמיניסטית.

בשלב הזה נזקקנו למומחה ולכן הזמנו אתמול לשיחת אורחת משותפת עם הכיתה של נעמי את טל לוין הנהדרת, מנחה עבודות גמר אצלנו, שהעבירה שיחה מרתקת על ההיסטוריה של המחשבה הפמיניסטית, על ההבחנות בין פמיניזם ליברלי לפמיניזם רדיקלי, על תרומתה של התפתחות המחשבה הפמיניסטית על מאבקי הנשים במאה ה-19 וה-20, וכן על הקשר בין תועלתנות לפמיניזם. בתום השיחה המשכנו לשיחה במסגרת הכיתתית, במהלכה ניכר היה שתחום המגדר ובעיות המגדר חי לחלוטין בתוכם ובתוכן, ונוכח בחיים שלהם ושלהן במובן ממשי לחלוטין ולא כדבר תיאורטי שמבוגרים מדברים עליו. ולכן, למרות שמדובר בסטייה קלה מהנתיב הלימודי העיקרי שלנו, זו היתה סטייה מבורכת.  

בכיתה יא' של נעמי הררי:

פמיניזם. משהו נוכח במידה שתאפשר לדעתי מרחק מאוזן בין המציאות לדיון הפילוסופי. איזון נדרש שלהערכתי הופר בעיסוק שלנו במטפיסיקה ולכן החלטתי לקחת ממנו הפסקה. בשיעור הראשון השתלבנו בכיתה י׳ בשיחה עם טל לוין, מומחית למגדר, שפרשה בפנינו סקירה היסטורית ומושגית של גלגולי הפמיניזם עד הלום, בדגש על כתיבתם של ג׳ון סטיוארט מיל והארייט טיילור זוגתו. פתיחה מצוינת עבורנו.

את המסע נמשיך ביום רביעי הקרוב בצפייה משותפת בהקרנת בכורה של ״לא-ממושמעות״ (תודה למוזיאון טיקוטין על שיתוף הפעולה). הסרט מספר את סיפורה של מחאה פמיניסטית על רקע תחרות מיס יוניברס, בלונדון 1970.

היה שיעור פתיחה טוב, ובעיקר בסיומו התרשמתי מהשאלה של אחת התלמידות: נעמי, אני לא מבינה מה פילוסופי בפמיניזם. זה לא מובן מאליו שכל בני ובנות האדם שווים? איך אפשר בכלל להטיל בזה ספק?? שאלה שתשאר לנגד עיני לאורך הנושא כולו. תודה אלה.

במגמת הספרות:

בכיתה י' של ענת שרון בלייס:

ערכנו תירגום חלקי משותף לשיר   The hill we climb  שאמנדה גורמן קראה בטקס ההשבעה של הנשיא ביידן. ודיברנו על נושאים העולים בשיר יחס להיסטוריה, לעבדות, לנשים. בחלק השני קראנו סיפור  של שהרה בלאו, שעוסק בהצגת תיאטרון אל מול קהל רובוטים.

בכיתה יא' של חיה גלמן :

ממשיכים בשירה. בחלק הראשון המשכנו לעבוד על הפקת ערב השירה שיתקיים ביום חמישי הקרוב. ובחלק השני התחלנו בסדרת מפגשים שבהם כל תלמידה בתורה מלמדת את השיעור שהכינה. את השיעור הראשון הכינה ליה שהכינה מצגת יפיפייה על הסונט של פטררקה, "מותה של הגבירה לאורה" בתרגומה של לאה גולדברג. באמצעות הוראת השיר ליה לימדה את הקבוצה מונחים חדשים כמו "סינקדוכה" וכן עמדה על הכללים לכתיבת סונט. זו היתה ללא ספק התחלה מבטיחה. 

Comments


bottom of page