top of page
Writer's pictureדרך רוח

מכללת אורנים 16.12.2019

שבוע 12 של לימודים בבית החינוך למדעי הרוח לתלמידי תיכון במכללה האקדמית אורנים. זה מה שהתרחש אצלנו אמש:

 

בכיתת הפילוסופיה של נעמי הררי:

שיעור סיכום לפני מבחן. או אירוע הערכה. עדיין בתהליכי מיתוג. התכנסות. הזדמנות להתבונן על היצירה המשותפת שלנו עד כה.

סיימנו את העיסוק בתועלתנות במה שהפך עבורי בשנים האחרונות לטקסט המכונן של ביקורת התועלתנות ״המפנים את ערפם לאומלאס״ של אורסולה לה גווין. סיפור ארוך וגדוש תיאורים בשפה עשירה שלא תמיד קל לצלוח אותו בהקראה.

הרוב המוחלט עמדו בו בכבוד. הבינו מיד ובמדויק את הביקורת על התועלתנות. אך הבינו גם מעבר-את ההקבלות למציאות שאנחנו חיים בה. כולל ביבי ופלסטינים ומזגן בכיתה.

 

בכיתת הספרות של חיה גלמן:

המשכנו (וסיימנו) לקרוא את "פנים אחרות" לעגנון. בנוסף גם קראנו קצת על עגנון ועל תרומתו הגדולה לספרות העברית. הקשבנו להקלטה של שיחת הטלפון המשעשעת  שבה עגנון מתבשר לראשונה, ע"י כתב "קול ישראל" על זכייתו בפרס נובל.

במהלך קריאת הסיפור ביקשתי מהתלמידים לסמן כל דבר שנראה להם חשוב, או מעניין. בסוף הקריאה אחת התלמידות ציינה שהיא הפסיקה בשלב מסוים לסמן כי כמעט כל שורה נראתה לה חשובה. גילינו שלמרות הזרות של השפה העגנונית עבורם, הרטוריקה מתמסרת די מהר לקוראים, שמוצאים עצמם מחפשים כמעט בכל משפט איזו סמליות פואטית. אז החלטתי לתת לתלמידים להוביל את התהליך הפרשני וכל תלמידה התבקשה לבחור חלק בסיפור, תמה, או מוטיב לניתוח ולפרשנות, ולהכין לשיעור הבא הרצאה קצרה לכיתה על מה שבחרה. ואלה הנושאים שהתלמידות בחרו: פתיחת הסיפור, המבט בסיפור, החלום של הרטמן, תיאורי מזג האוויר בסיפור, מוטיב הציגרטות והעישון, הזמן בסיפור, מוטיב הסוכך של טוני, הפניות של טוני למיכאל הרטמן. אני מסוקרנת לראות לאן הן ייקחו את הנושאים.   

Comments


bottom of page