top of page
Writer's pictureדרך רוח

מכללת אורנים 15.05.2023

זה מה שהתרחש בראשון בקמפוס אורנים של בית החינוך שלנו:

במגמת הפילוסופיה:

בכיתה י' המשולבת של רותם וגנר ועומר בן דוד:

החלק הראשון של המפגש היום הוקדש להצגת עבודות הגמר בפני הקבוצה שלנו. היא נפתחה בליה, תלמידת י"ב מבית החינוך בחיפה, שהציגה את עבודת הגמר שלה שעסקה בדמות ארכיטיפ הפאם פאטאל במיתולוגיה היוונית. ליה עשתה זאת נהדר, ודבריה עוררו עניין, התפעלות ושאלות. לאחר הצגת העבודה עצמה ליה תארה את תהליך העבודה וגם זה עורר שאלות רבות. הסתבר שרובם שוקלים לכתוב עבודת גמר. לאחר מכן הודיה הציגה באופן בהיר ומפורט את כל תהליך כתיבת עבודת הגמר, מתחילתו ועד סופו. חלל הכיתה  שוב התמלא בשאלות ולבסוף הודיה נתנה להם משימה לשבועיים הקרובים – לשלוח אליה רעיון ראשוני  על נושא שכל אחת ואחד מהם היה רוצה לעסוק בו. הקבוצה היא סקרנית ונלהבת במיוחד  והיה כיף לראות את ההתרגשות שלהם, השאלות והמשאלות, וזאת על אף שהודיה הבהירה שזו דרך ארוכה ולא קלה.

בחלק השני של השיעור חזרנו לאתיקה של אריסטו. עומר ערך סיכום של כל המהלך של אריסטו בעקבות השאלה מהו הטוב, מהנחת היסוד שכל דבר חותר לממש את תכליתו וטענת היסוד שהטוב הוא מה שמממש את תכליתו ודרך שורה של שאלות וטענות:  מהי תכליתו של האדם,  מהו האדם הטוב ומהן התכונות האנושיות שיש לטפח בכדי להשיג את הטוב. מכאן הגענו אל תורת המידות של אריסטו ואל דרך האמצע האריסטוטלית. הסיכום הסתעף לדיון ערני שכלל הבהרות של התפיסה של אריסטו, למשל ההנחה שלו שהחיים הטובים והאושר חד הם, ושתכלית האדם להיות מאושר, ועלו בו גם שאלות ביקורתיות, כגון השאלה אם כל כך פשוט וברור שהאדם חותר אל הטוב/האושר, למה כל כך קשה לאדם להשיגו.

לסיכום הפרק הזה ביקשנו מהם שיחשבו על דמות שעבורם  היא מודל לאדם הטוב, בין ממשית ובין בדויה, ולאחר שיבחרו דמות שכזו, יבררו ויגדירו מהן התכונות או המידות שלה.

עלו דמויות שונות, בעיקר דמיוניות, (מכל מיני סרטים וסדרות שאני לא מכירה) והתכונות שבלטו הן הכלה, קבלת כל אדם כמות שהוא, אהבה עצמית מדודה, מתינות, נתינה, פתיחות. וגם דמות אחת של אשה ממשית שהותירה רושם עז על לילך, בעיקר משום שהיא יוצאת דופן.

בכיתה יא' של קובי אסולין:

עשינו חזרה קצרה על נושא סוגי זכויות, אדם, פרט, פוליטיות, אחרי זה העמקנו בנושא של חירות שלילית מול חיובית, לבסוף העמקנו בנושא של זכויות קבוצתיות שלהפתעתי גרר דיון מעמיק וויכוחים בשאלה של יחסי הכרה בין תרבויות והצורך בהכרה. ,,חלק השני של השיעור לקחנו סצנה מהסרט של טרנטינו, כלבי אשמורת, סצנה בה קבוצה של שודדים דנה בינה לבין עצמה האם יש לתת למלצרית טיפ מבחינה מוסרית, ראינו כיצד אפשר לזהות בוויכוח ביניהם מגוון של נימוקים התיאוריות, החל מליברטריאניזם ועד סוציאל דמוקרטיה, מפניה לאמפתיה ועד פמיניזם. זוהי הסצנה שתפקידה להכניס אותנו לדיון בשאלה של צדק. נתראה.

בכיתה יב' של יונתן דיין:

עברנו יחד על בחינת המתכונת ודיברנו על בעיות רוחביות שזיהיתי במספר מבחנים. לאורך הבדיקה סימנתי לעצמי מי פתר.ה סעיף או שאלה בצורה טובה ועל מנת לחזק את הביטחון לקראת הבגרות ביקשתי מהם לחלוק את התשובות שלהם עם הכיתה. אני מתרשם מתוך המתכונות שהחומר יושב לא רע, שהן לקחו איתן צידה לדרכי החיים מתקופת הלימודים שלהן איתנו, ושפערי הציונים נבעו בעיקר בפערי יכולות, כושר ניסוח ומידת ההשקעה בהכנה. לתחושתי, נושא הבגרות כבר מעט נמתח ואפשר היה לקיים את הבחינה כבר בשבוע הבא. לא נורא, יש יום פתוח, הרווחנו עוד מפגש הכנה מקוצר וקדימה לבגרות

במגמת הספרות:

בכיתה יא' של הודיה בונן :

בשיעור הראשון הבנות (האמיצות שהגיעו למרות הבגרות במתמטיקה) פתרו שאלות בגרות בכיתה. בשיעור השני למדנו את "שיר הפגישה האחרונה" של אנה אחמטובה. הקבוצה הקטנה אפשרה לנו לשבת במעגל, על כוס קפה ועוגה, ולשוחח על השיר, תוך כתיבת הערות במחברת.

סיימנו מעט מוקדם יותר ואת הזמן שנותר הקדשתי להמשך שיחות אישיות, עם הבנות שיכלו להישאר.

 

Comments


bottom of page