שבוע 20 של לימודים בבית החינוך למדעי הרוח לתלמידי תיכון במכללה האקדמית אורנים. שמחת חיים רבה במתחם הטחנה 😊:
במגמת הפילוסופיה:
בכיתה י' של יונתן שילה דיין:
אתמול נפגשנו לסכם את חטיבת קאנט והצו הקטגורי לפני היציאה לחופשת פסח. נזכרנו בהיגיון העומד בבסיס החוק הכללי, בהבדלים בין חובה שלמה לחובה בלתי-שלימה, ומשם המשכנו לדיון בקשיים עם השיטה והחורים בה.
הצגנו קשיים מרכזיים דרך הביקורת של קונסטאן ובהמשך של סארטר, ודרכם דובבנו את הביקורת שנשמעה בכיתה עצמה כלפי השיטה. אחרי ההפסקה קראנו יחד את הסיפור הקצר של ברנר 'עוולה', וכל תלמידה התבקשה לנסח את העמדה שלה כלפי המעשה של החבר 'המסגיר' תוך התייחסות לצו הקטגורי, ולחלוק עם הכיתה.
בכיתה יא' של נעמי הררי:
כתת פילוסופיה עשתה אמש עוד צעד חשוב לעומק המחשבה הפמיניסטית. התחלנו מהטקסט של דה-בבואר; עשינו קצת חזרה על סובייקט בעיקר בהקשר הפמיניסטי, ותלמידות חיברו אותנו לנושא של האשמת קורבן דרך השיר Strawberry shortcake של Melanie Martin שהן הביאו לשיעור (מסורת ישנה שביקשו להחיות...). החלק הזה של השיעור הסתיים בקריטריון שמשמש את דה-בבואר לקביעת ערכם של פעולות או פרקטיקות: חירות אקזיסטנציאליסטית.
בחלקו השני של השיעור אירחנו בכיתתנו את פוריה גל גץ שהעבירה לנו מבוא בנושא אקזיסטנציאליזם. שוחחנו בעיקר על הגותו של סארטר דרך ״אקזיסטנציאליזם הוא הומניזם״ ו״הישות והאין״.
לחלק הזה הצטרפה גם כיתת ספרות י״א, וכך זכינו לשלב בשיח גם תובנות מתוך הגלגול לקפקא. בולט היה כיצד חלק מהכיתה התמסרה להגות הקיומית וחלקה ראתה מיד את סכנותיה ופגמיה.
ביום ראשון הבא נקדיש יום מחופשת הפסח לטובת סדנת כתיבה בהובלת הספריה הלאומית.
במגמת הספרות:
בכיתה י' של ענת שרון בלייס:
הכרנו אמש את הסופר האמריקאי או.הנרי, שתמיד מחביא הפתעות בסיפורים הקצרים שלו. קראנו את "מתנות האמגושים" (חכמי קדם) שעוסק בזוג צעיר ועני, לה יש שיער ארוך לו יש שעון עתיק אבל אין להם כסף לקנות מתנת חג מולד זה לזה.
מכאן מתפתלת עלילת אהבה מעמדית ששזורה בתוך הסיפור הנוצרי על המתנות שחכמי קדם הביאו ללידת ישו- המשיח שיהפוך לקורבן. השלמנו את השיחה בדיון על אהבה וקפיטליזם נוסח אוה אילוז.
בכיתה יא' של חיה גלמן :
המפגש הראשון הוקדש להמשך קריאה ודיון בנובלה הגלגול. בעיקר עזרנו למחצית הכיתה שנעדרו בשבוע שעבר להתמקם בשיח. ניסינו להכיר מקרוב את גריגור סמסה האדם, לפני שהפך לשרץ. הבנות סיכמו שהן לא היו נלהבות להצעת חברות ממנו.
שוחחנו מעט על אקזיסטנציאליזם ועל הקשר לנובלה. בשיעור השני הצטרפנו לכיתת פילוסופיה שבדיוק התחילה ללמוד אקזיסטנציאליזם וזכינו להרצאה מבואית על עיקרי המחשבה האקזיסטנציאליסטית, בעיקר כפי שניסח אותה סארטר.
Коментарі