שבוע 15 של לימודים בבית החינוך למדעי הרוח לתלמידי תיכון במכללה האקדמית אורנים – שר החינוך 'הגיע' לביקור וגם ענת שרון בלייס וגם סיגל ובקיצור חגיגת רוח אמיתית!
בואו תחגגו איתנו:
בכיתת הפילוסופיה של נעמי הררי:
שיעור פילוסופיה בבית חינוך אורנים מתחיל בשיר. אחד שתלמידה מביאה ואיכשהו מתקשר לה לנושאים שאנחנו עוסקות בהם בכתה. זה נוהג שאנו עומלת להנחיל כבר זמן מה, ולא תמיד זוכה לשיתוף פעולה. אמש כן. מיכל הביאה שיר רלוונטי
שפתח דיון על חוזק וחולשה, על שיפוט מוסרי ומעמדה המוסרי של התאבדות. מקווה שעורר תיאבון לשירים נוספים. עיקר השיעור הוקדש לפענוח הצו הקטגורי. הכתיבה של קאנט קשוחה כמו התוכן שלה, והתלמידות נאלצו להיאבק במילים
הגבוהות ובשעות הקשות. גם אני הרגשתי שאני חוצבת בסלע. עוד נראה אם יצאו ממנו מים... מהי תבונה? כיצד היא יכולה להיות משותפת לכולנו? מה ההבדל בין הגיון לדעה או עמדה? האם קיום מצוות דתיות הוא עניין תבוני? אלה עמדו
במוקד הדיון. לקראת סיום וכמחווה לשר החינוך הקרנו חלק מפרק ״סליחה על השאלה״ שאירח ילדים למשפחות להטביו״ת. הדיון בסיום עורר בעיקר את השאלה - איפה כל אלה שמסכימים עם השר? הם לא היו בכתה (לפחות לא השמיעו קולם)
והתלמידות התקשו בתחילה למצוא אותן בסביבתן. בהמשך הן צצו פתאום. עודדתי אותן ללכת לחפש את אלו שמחזיקות בדעה שונה, ואף לנסות להיכנס איתן לדיון של טיעונים ונימוקים. ואפילו רמזתי שהפילוסופיה תעזור להן גם שם.
בכיתת הספרות של חיה גלמן:
אמש הגיעו לכיתה שלנו שתי אורחות נפלאות – את חלקו הראשון של יום הלימודים העבירה אמש ענת שרון בלייס שספרה ושוחחה עם התלמידות על 'לכלוכית או סינדרלה ? לאה גולדברג ודליה רביקוביץ מנפצות את נעל הזכוכית'
השבוע ב 15 בינואר ימלאו 50 שנה למותה של המשוררת והסופרת לאה גולדברג.
האשה שבילדותנו העלתה אותנו מקומה לקומה, לפגוש תרנגולת, קוקיה, חתולה וסנאית, לוקחת אותנו בבגרותנו לנשף מסכות אפל. היא מסירה את אבק הכוכבים מעל סיפור לכלוכית וכותבת על הפנטזיות של הנערה שמציאות חייה היא פיח.
גולדברג פוקחת את עינינו ומוחקת את "בעושר ואושר עד עצם היום הזה".
כמה שנים מאוחר יותר רביקוביץ שאוחזת בשירה של המשוררת האהובה עליה, עושה צעד נוסף; סינדרלה שלה כבר מושלת בעולמה כי יש לה חירות הדעת ויש לה דמיון, דווקא שם במטבח. למעשה היא הפכה לאשה יוצרת.
אז קראנו את לכלוכית של גולדברג ואת סינדרלה של רביקוביץ, דיברנו גם על הקשר בין הביוגרפיה של שתי הנשים הכותבות לשירים שעוסקים בדמות מהאגדות, ולסיום כתבנו על סינדרלה שלנו בשנת 2020.
בחלקו השני של השיעור, בזמן שערכתי שיחות אישיות עם התלמידות, הנחתה את השיעור סיגל נאור פרלמן:
דיברנו על מוסיקליות בשירה ועל היותה רשת הביטחון של השיר; המוסיקה בשיר נשענת לעיתים על חריזה מלאה או חלקית, לעיתים על תנועות פתוחות וארוכות או סגורות וקצרות, לפעמים על המשקל ולעיתים על המבנה התחבירי של השורות בשיר.
הזכרנו שירים של משוררים/ות כמו רחל, וכן לאה גולדברג ודליה רביקוביץ שהוזכרו קודם בשיעור של ענת, נתן אלתרמן, נתן זך, חנוך לוין ב"שירי הילדים" שלו, יאיר הורביץ, יצחק לאור ודיברנו על הבחירות המוסיקליות שלהם. כמו כן, שאלנו את
עצמנו איפה החליט המשורר/ת לחתוך את השורות שלו בשיר מסוים והאם זאת החלטה בעלת משמעות - כמובן שכן. מדי פעם עצרנו כדי לדבר על עניינים שמסביב לשירים.. נהניתי מאד. הילדים מלאי תשוקה לשמוע עוד ועוד, לקרוא ולהכיר.
Comentários