top of page
Writer's pictureדרך רוח

מכללת אורנים 04.01.2021

שבוע 11 של לימודים בבית החינוך למדעי הרוח לתלמידי תיכון במכללה האקדמית אורנים. הקורונה בשלה ואנחנו בשלנו:

במגמת הפילוסופיה:

בכיתה י' של יונתן שילה דיין - בשבוע הקודם הגישו התלמידים את מטלות ההערכה שלהם, בהן הם התבקשו להשיב לשאלות על מהות השאלה הפילוסופית, על התכנים בהם עוסקת הפילוסופיה של המוסר, מעט על האפולוגיה של סוקרטס (בבחינת הבנת הנקרא ועבודה עם טקסט) וכן להביע דעתם על דילמת חייו של פול גוגן. את החלק הראשון של השיעור היום הקדשתי למעבר קבוצתי על השאלות ודיון בהן, בעזרת ציטוטים שלקחתי מתוך העבודות שלהם.

את חלקו השני של המפגש הקדשתי לפרידה מחטיבת הפילוסופיה היוונית, דרך בירור מקומה של תרבות יוון בחיים המודרניים. בחנו פסלים מיוון העתיקה וניסינו להבין יחד מה מתוך הרשמים העולים בנו הם בעצם רעיונות ומושגים שהונחלו לתרבות המערב מימי יוון.

בהמשך הם דיברנו על כמה מן הדימויים המוכרים מתוך המיתולוגיה היוונית (סיזיפוס, אכילס, פנדורה) והתלמידים התבקשו לכתוב חיבור קצר המתאר סיטואציה מהחיים המהדהדת את אחד המיתוסים הנקשרים באותן דמויות. לאורך המפגש היום הרגשתי שאני קצת מושך אותם בלשונם, בתקווה שהמעבר לפילוסופיה מודרנית בשבוע הבא יביא איתו משב רענן.  

בכיתה יא' של נעמי הררי:

איך ממשיכים ללמד דקארט בזום? התוכן דורש העמקה, ריכוז ועמידה על דקויות והאופן כמעט מנוגד לכל אלה. החלק הראשון של השיעור אכן הרגיש כך במידה רבה. אני מלווה מצגת בדיבור אינסופי, התלמידה המרוכזת ביותר קופצת על ההזדמנות לשיעור פרטי, וכל השאר פחות או יותר באותו מצב חרישי.

או שמכינים חביתה תוך כדי... אחרי ההפסקה תכננתי לחלק אותן לחדרים עם משימה עמומה למדי - שחזרו או דמיינו מצב של ספק היפרבולי בחייכן ושתפו איך זה מרגיש ונראה כלפי חוץ. והשעה שש בערב. הם יושבים כך מול מסכים מהבוקר כזכור... על מי אני עובדת לעזאזל?! אין מצב שתצא מזה חווית למידה, בטח לא חוויה קיומית. ימרחו משהו או יעתיקו מהטקסט מה שדקארט אמר במילים אחרות.

ובכל זאת החלטתי לקפוץ למים. וכמה שזה השתלם! כקוטן הציפייה כך גובה התרוממות הרוח מהתוצר: ספק קיומי כחירות מסוג לא מוכר וטוטאלי (ודיון על אפשרות כזו), שאלות לגבי הגבולות הפרטיים שלי של הטלת ספק, הבחנה בין מוכנות ויכולת שכלית להטיל ספק לבין מוכנות ויכולת רגשית, הסכנה שבשד הרע בשל ההתכוונות לרוע, הכרה שסדק קטן במציאות יכול להוביל לשבר גדול ולכן הימנעות מהטלת ספק. כל אלה הם רק דוגמיות מהעושר שעלה מהלמידה הפעילה הזו.

בכל זאת לפעמים זה עובד. אפילו בזום.

במגמת הספרות:

בכיתה י' של ענת שרון בלייס:

קראנו שני סיפורים של אתגר קרת. אחד מראשית דרכו "לשבור את החזיר" ואחד מספרו האחרון  "תקלה בקצה הגלקסיה" . דיברנו על טכניקות כתיבה , הדמויות וכיצד הן קשורות למציאות ישראלית, בשני הטקסטים האלה  בעיקר דיבור בין שני גברים או אבא וילד, שמגיע לאלימות. כיצד זה משקף את החברה ישראלית וכיצד בעזרת הומור ואבסורד קרת מפרק נושאים "קדושים" כמו שואה וחזירים והורות וגם מטפל בשיח עדתי : אשכנזי מזרחי.

בכיתה יא' של חיה גלמן :

המפגש אתמול נחלק לשלושה מפגשים בקבוצות קטנות. הראשון, מפגש עם הקבוצה המארגנת (יחד עם תלמידות כיתה י) את ערב השירה הצפוי בעוד כחודש. השני, מפגש עם ארבעת התלמידות שכותבות עבודת גמר – ייסדנו מעין פורום מחקר קטן שבו כל אחת משתפת בתהליך המחקר שלה ואנחנו מקשיבות ומייעצות. אתמול במפגש גם קראנו כמה הצעות מחקר משנים קודמות בכדי להבין את המהלך הכולל של ההצעה.

המפגש השלישי התקיים עם שאר הבנות בכיתה, כל אחת בחרה מתוך המקראה שיר שהיא תלמד אותו באופן עצמאי, תפרש, תנתח ותכין שיעור לכל הכיתה. כך אני מעבירה קצת את שרביט ההוראה לבנות בין היתר, במטרה שתהיינה יותר אקטיביות.    

Comments


bottom of page