שבוע עשירי בבית החינוך למדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב.
בשיעור היום ערכנו חזרה מאורגנת, דחוסה יעילה ומועילה על חומר לבגרות.
בחלק הראשון של המפגש חזרנו לתועלתנות של מיל, ועמדנו על נקודות של ביקורת אפשרית נגדה ועל התגובות של מיל לביקורת זו. האשמה בהדוניזם, תובענות יתר, התעלמות מזכויות אדם, חתירה לאידאל אושר שאינו בר השגה - לכל אחת מההאשמות האלה מיל ניסח תשובה משכנעת שעזרה להעמיק את ההבנה מהי צורת החשיבה התועלתנית, ועד כמה היא נטועה במציאות הריאלית ותפורה למידות האדם.
בחלק השני אתגרנו קצת את מידות האדם עם האתיקה הקשה והתובענית של קאנט. פתחנו בשאלה אם יש טוב מוחלט, וראינו שקאנט מעמיד כתשובה לשאלה זו את הרצון הטוב, הרצון לפעול על פי החובה המוסרית, שרק הוא מנצנץ כאבן חן בלי קשר לנסיבות. אחר כך ניגשנו לכמה דוגמאות מהחיים והתבוננו דרכן בהבדל בין מעשה שנוגד את החובה המוסרית, מעשה שתואם אותה באופן מקרי ומעשה שנעשה מתוך חובה. ואיך נדע מה חובתנו המוסרית? התחלנו לדבר על הצו הקטגורי, ונמשיך משם במפגש הבא.
Comments