top of page
Writer's pictureדרך רוח

אוניברסיטת תל אביב 13.01.2022

אם לא הספיקה לנו המגפה המשתוללת, הגיעה אתמול גם בחינת בגרות החורף בלשון ו'גזלה' מאיתנו גם את שכבת יא'. ובכל זאת, לא ויתרנו:

במגמת ספרות:

בכיתה יב' של רנה ורבין

התכנסנו בתרבוטק בצמצום - רק שלוש תלמידות הגיעו והשאר בזום, כל אחת מסיבותיה. השיעור כולו הוקדש למצגות וסיכומים שהן הכינו על נושאי לימוד שחילקתי להן בשבוע שעבר. הן עשו עבודה יפה מאד ונעזרנו במקרן, מיקרופון ומצלמה שטליה סידרה לנו והיו מקור למשחקים וצחוקים בתחילת השיעור. למדנו כך יחד שני מדרשים ואת מיתוס פיגמליון, כולל רקע על המטמורפוזות, אובידיוס, ונוס, וסיפור אורפאוס ואורידיקה.

הן הביאו תמונות וסרטונים ואהבו את הנושאים שעלו. האווירה היתה נעימה והלימוד זרם בקלות. 

במגמת פילוסופיה:

בכיתה י' של אושי שהם קראוס

זום, כמו זום. פחות מוצלח משיעור פרונטלי, אבל בימים כאלה עושה את העבודה, שומר על קשר שלי עם התלמידים, שלהם ביחד – אחד מול השני – ועם החומר.

ומה עשינו? התחלנו במשחק שהמציאה עמיתתי, יעל אייזנברג, כיבינו מסכים (חוץ ממני), שינינו שמות לשמות בדויים והתחיל משחק זיהוי: המטרה לשאול – בצ'ט – אחד את השני שאלות ולזהות את המשיבים לפי סגנון התשובה.

המנצח: טומס (כך הוא מאיית).

אח"כ התחלנו לדבר על ההקשר הפילוסופי של ההדוניזם ומשם קפצנו ל"עולם חדש ומופלא של האקסלי" ושאלנו האם עולם של עבדים מסוממים ומאושרים טוב יותר מעולם קשה של צער וסיפוק ואושר וכאב.

הדעות חלוקות, אבל הדיון מביא כמובן לשאלות על טיבו של אושר וטיבה של הנאה.

היה מעניין.

התלבטתי: האם להמשיך בקריאה, כחלק שלישי לשיעור, והחלטתי שזה יהיה מאולץ וכבד ולא נעים. סיימנו עם טעם של עוד.

בכיתה יב' של עומר בן דוד:

אנחנו אחרי שבועות של חזרה אינטנסיבית ועבודה קשה. בכדי לרענן קצת את שגרת הלימוד, ומבלי לוותר על העבודה לקראת הבגרות, הבאתי לשיעור אורחת: גלית, בת הזוג שלי, הצטרפה אליי לשיעור.

הקבוצה, ששומעת סיפורים על גלית כבר במשך שנתיים וחצי, התרגשה מהמפגש (וזה נכון לא פחות לגבי גלית, כמובן!). במסגרת הופעת האורח, ניצלנו את הידע של גלית, רופאה מתמחה ובוגרת תואר במדעי המוח, בכדי להפגיש בין התכנים שהעסיקו אותנו לאחרונה לבין פרספקטיבה מדעית יותר.

בחלק הראשון של המפגש חזרנו בקבוצה על הדיונים האחרונים לנו במטאפיסיקה. התלמידים העלו את עיקרי המחלוקת בין הרציונליזם הקרטזיאני לאמפיריציזם של לוק, ובעבור כל סוגיה גלית הוסיפה לנו נתונים מהמדע המודרני.

כך הגענו מהדיון הפילוסופי בשאלת האידיאות הטבועות מלידה לדיון המדעי בגנטיקה מול סביבה, והכרנו את תחום המחקר המכונה "אפיגנטיקה", העוסק בשינויים תורשתיים שמקורם אינו רצף הDNA (בבואי לכתוב את הסיכום, שוב אני מבקש מגלית לנסות להסביר, ומתקשה לעקוב אחר רצף המושגים הלטיניים. תלמידי הכיתה הבינו מהר בהרבה!).

בחלק השני של השיעור עברנו להצפת סוגיות בביו אתיקה, כאשר בעבור כל שאלה הצבנו מגבלת זמן של 8 דק', במסגרתן ירינו שאלות, סוגיות וטיעונים. דיברנו, בין היתר, על הנדסה גנטית, הפלות, ניסויים בבעלי חיים, המתות חסד ועל הגדרת תפקיד הרופא ושחיקה רפואית. הדיונים היו סוערים ואינטנסיביים, ותמיד נקטעו בתחושה שיש עוד הרבה להגיד! שמחתי מאוד על המפגש המשותף. אני מקווה ששבירת השגרה עזרה לרענן מעט את החזרה. עוד רגע בגרות!

Comments


bottom of page