במגמת ספרות:
בכיתה יב' של ד"ר טליה לוי:
שלוש שנים משותפות כמעט נגמרו לנו ותיכף נפרדים. נפגשנו באווירה חגיגית וניסינו לעשות משהו בתוך ההתרגשות. בחלק הראשון הצלחנו נגד כל הסיכויים להכין את המיני-הרצאה בנושא אהבה שנעביר במסגרת מעמד הסיום של בית החינוך. אחר-כך התכנון היה לעבוד על ספר המחזור, ויצא שהניסיון להתאים לכל אחת שיר שיופיע לצד השם שלה סחף לקריאה בקול של שירים אהובים. קראנו ודיברנו על יצירות אהובות, על שירים שנחקקו בזיכרון ועל מה שעברנו כקבוצה בשלוש השנים האחרונות. החיבורים המיוחדים, הכבוד ההדדי והכרת הטוב שליוו את הקבוצה הזו לאורך כל הדרך בלטו אתמול באופן מיוחד.
בכיתה יא' של נגה וייס:
התחלנו את השיעור בתרגיל כתיבה יצירתית. הנושא היה מטמורפוזה או פנטזיה. התלמידים כתבו קטעים יפים ואחר כך שיתפו. תלמיד אחד כתב מכתב לעצמו מן העתיד, תלמידה אחרת כתבה מונולוג דרמתי של פיה, תלמיד אחר עשה עיבוד לסיפור גן העדן, תלמיד אחר כתב שיר שהמילים בו עוברות גלגול ושינוי צורה, תלמידה אחת כתבה התחלה של סיפור בדיוני פוליטי שמתרחש באפריקה ועוד ועוד רעיונות מעניינים. לאחר ההפסקה חצי קבוצה הצטרפה לכיתה של איאד וסיגל בניסיון לביים סצנה מתוך הברווזון המכוער בעוד החצי השני נשארו לקרוא איתי את "שרידי קרנבל" של ליספקטור, שיש גם בו מעין פנטסיה וסוג של מטמורפוזה. התפתח דיון מרתק אודות מיניות וכתיבה על מיניות.
בכיתה י' של ד"ר רותם וגנר:
החלק הראשון הוקדש לאיסוף של ציטוטי אהבה מכל היצירות שלמדנו וגזירת לבבות והעתקת הציטוטים על הלבבות וכל מיני תכנונים על איך נציג אותם במסיבת הסיום...המחשבה והעיצוב של התלמידות, אני רק פועלת.
בחלק השני עימי ונעמה הציגו את עבודותיהן על הבת היחידה, כך שחזרנו אל הנובלה לאחר שכבר נפרדנו ממנה. העבודות והצגתן היו מקיפות ומלאות עניין ושוב חזרנו והתפעלנו מהאופן שבו הנובלה הזו, שנדמית כה פשוטה, מצריכה הקשבה כיון שכמעט כל פסקה היא רק קצה של קרחון שמעמקיו אינם גלויים לעין.
בכיתת הספרות הערבית של איאד ברגותי וסיגל נאור פרלמן:
בחלק הראשון של השיעור קראנו את הברווזון המכוער, בתרגום לערבית של הגירסה המקורית של אנדרסון. כל תלמיד.ה קרא פסקה או שתיים. בסוף התנהל דיון בכיתה על המשמעויות של הסיפור, שהתמקדו בעיקר בהיבטים החברתיים, השייכות וחשיבות ההתסויות. בהמשך, התלמידים התבקשו לחלק את הסיפור לפרקים וסצנות. בחלק השני של השיעור אירחנו קבוצת תלמידים.ות מהכיתה של נוגה, יחד חשבנו על סצנה למסיבת סיום השנה.
במגמת הפילוסופיה:
בכיתה יב' של שי זילבר:
שלוש שנים הגיעו לסיומן בבחינת הבגרות, חיוכים, לחץ, הרבה שאלות על השאלות, "היה הרבה פחות גרוע משחשבתי" לצד "ידעתי את זה, אבל שכחתי לכתוב". 11 תלמידים שלא בחרו בעבודת גמר התמודדו עם שנה של אתיקה, שנה של מטפיזיקה ושנה של פילוסופיה פוליטית בשלוש שאלות.
המפגש הבא איתם יהיה במסיבת סוף השנה, בפעם האחרונה לפני שילכו לדרכם.
בכיתה יא' של קובי אסולין:
נפגשנו אתמול בהרכב מאוד מצומצם (מתכונות ואירועי סוף שנה בבתי ספר), לאחר התלבטות מה עושים הציע עומר לראות סרט שהוא מאוד מעוניין להציג בעקבות הדיון שערכנו בסארטר ומושג המבט , הסרט הוא "המגדלור, . הסרט מתאר סיטואציה בה שני גברים מחזיקים מגדלור ונאלצים לחיות ביחד בבידוד מוחלט. בסרט מתואר המפגש שהופך לביות אלים יותר ויותר, וגם יותר ויותר אינטימי ביניהם, למשעה משחזר את אמירתו הידועה של סארטר "האחר הוא הגיהינום " . זהו גמרתי ספוילר. לאחר מכן לא תש כוחנו וראינו סרטון יוטויב שמתאר יפה את כל הנושא של האחר הוא הגיהינום בכלל זה התייחסות למחזה הידוע של סרטר "בדלתיים סגורות". משם , המשכנו במצב רוח טוב לדון במיתוס של סיזיפוס וגם כאן צפינו בסרטון יוטיוב , תוך שאנו משתדלים להשוות בין האופטימיות של המבט לאופטימיות של המיתוס של סיזיפוס. תוך כדי סגרנו מה עושים למסיבת סיום, קבינו לכנס את שדאר בני הקבוצה לזום בנושא. זהו. מתראים פעם הבאה למסיבת סיום.
בכיתה י' של עומר בן דוד:
גם המפגש הנוכחי הוקדש לעבודה עצמאית על מטלות סיום השנה. לאחר שיחת פתיחה קצרה הלכנו ביחד לכיתת המחשבים, שם המשיכה כל אחת בעבודתה. במקביל, המשכנו בסבב השיחות האישיות.
לאחר ההפסקה נפגשנו שוב בכיתה והתחלקנו לקבוצות של שלושה או ארבעה משתתפים. בקבוצה, כל אחת בחרה שאלה אחת עליה ענתה במטלת הסיום והציגה את הרעיונות שלה בפני השאר, בכדי לקבל משוב ורעיונות נוספים. ניצלנו את העבודה כדי להוסיף ולשפר את מיומנויות הכתיבה והדיון הביקורתי בה: להיות מחד בעמדת המבקר, ביחס לכתיבה של אדם אחר, ומאידך - בעמדת המבוקר, הנעשה עד לדיון המתרחש סביב הטקסט שלו (ומבלי להתערב או להגיב!).
את העבודות יגישו התלמידים במהלך השבוע. לאור השיחות בין הקבוצות, נשמע שהולך להיות מעניין! נשוב ונתראה למפגש מסכם לאחר שבועות.
Comments