במגמת ספרות:
בכיתה יב' של נגה וייס/יא' של רותם וגנר:
המפגש כולו הוקדש לחזרה לקראת מבחן הבגרות ביחידה החמישית שיתקיים עוד שבועיים.
פתחנו בחזרה על הנחות היסוד וטענות היסוד של הפמיניזם ושל ביקורת הספרות הפמיניסטית, שאמורה הייתה להיות תזכורת קצרה והסתעפה לדיון ארוך.
לאחר מכן הקצנו זמן לשאלות שהכינו התלמידות.ם ועברנו על כל אחת מהשאלות. בדרך כלל הן התייחסו לאי בהירות ביחס ליצירה מסוימת שלמדנו, או ביחס לפרשנות הפמיניסטית אודות מרכיב מסוים ביצירה. דנו בכל השאלות ברצינות רבה והיה מעניין וטוב.
בשלב הבא, רשמנו שאלת בגרות על הלוח וניסינו לחשוב יחד איך עונים עליה. משום מה זה לא עבד ובמקום לענות היה דיון ארוך ומתיש שעסק בשאלה למה קשה מאד לענות על שאלה שכזו. מכיוון שכך הבנו, נגה ואני, שמוטב לעבור לשאלה אחרת ולמבנה אחר של שאלה. רשמנו שאלה אחרת על הלוח. התלמידות.ים התבוננו בה ואמרו שעל זו אפשר לענות, אבל משום מה הדיון המשיך ללכת סחור סחור סביב השאלה ולבסוף לא ענינו ולו על שאלה אחת.
אז אחרי דיון מייגע על איך בכלל אפשר לענות על שאלה גדולה וכללית ואיך בוחרים יצירות ואיך ממקדים את התשובה סביב השאלה וכיוצא באלה, דיון שבמהלכו חזרנו אל מספר יצירות שניכר היה שיש להן.ם הרבה דברים מעניינים לומר עליהן, סיכמנו שבשבוע הבא הן.ם יתישבו ויענו על שאלת בגרות אחת.
אלו שאינם ניגשים לבגרות, שזה למעשה הרוב, ניסו בתחילה להשתתף בדיון והתייאשו, ונשרו אחד אחד ובאין רואה.
ולי יש ספקות כבדים על כל העניין הזה, והאם זו הדרך הנכונה לבחון את המחשבה והידע וההתבוננות שרכשנו בעמל ובהנאה כל השנה.
במגמת הפילוסופיה:
בכיתה יב' של קובי אסולין:
היה מרגש אתמול לעבור בין כי ל הכיתות ולראות את התלמידים מציגים את עבודות הגמר שלהם. הברק בעיניים, תחושת הגאווה המוצדקת, השטף בהצגה, הגיוון בנושאים, היכולת להתמודד עם מורכבויות. אני בעצמי התמלאתי גאווה , 8 המציגים הם מכיתתי, כיף.
החלק השני של היום היה פחות דרמטי, הכנתי את שתי התלמידות שנותרו לי לבחינת הבגרות שבוע הבא. סגרנו קצוות בחזרה ניטשה והביקורת המוסרית שלו, קאמי ותפיסת האבסורד, סארטר ותפיסת האחר והמבט. סיכמנו שגם נעשה מפגש זום בהמשך השבוע לדבר על בעיות שצצות להן בהכנה. זהו שבוע הבא בגרות.
בכיתה יא' של עומר בן דוד:
תקופת הבגרויות האכזרית והדוחקת! חלק נבחנו במתמטיקה רגע לפני השיעור, חלק יבחנו ביום למחרת, מספרי יחידות ואסימפטוטות נורים לכל עבר והחיסורים רבים! בכל זאת, אספנו את רוחנו והתיישבנו לעבוד בספרייה, מתקדמים עצמאית בכתיבת העבודות המסכמות.
בחלק השני שבנו לכיתה לדיון מבואי בפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית. שוחחנו על כמה ממושגי היסוד של התורה, בעקבות כמה פסקאות אחדות מתוך 'האקזיסטנציאליזם הוא הומניזם', ועברנו לקריאה צמודה במיתוס של סיזיפוס. נשוב לחפש אחר טעם לחיות, ואפילו לנוכח אימת הבגרויות, גם בשבוע הבא.
בכיתה י' המשולבת של ענבל המאירי ויואב רונאל:
אחרי פרזנטציות מרשימות מאוד(!) של התלמידות שהגישו עבודות גמר, שלוו בשאלות רבות על נושאי העבודות ועל תהליך המחקר והכתיבה, נויה הציגה לקבוצה שלנו את תהליך העבודה ונראה שהרבה מהםן בעניין.
המשכנו לניטשה וזה היה מעבר חד מקאנט. אם אצל קאנט המוסר נקשר לחובה, הרי שניטשה שואל שאלה מזעזעת - למה בכלל להיות מוסרי? הרי המוסר הוא המצאה. התעוררו המון שאלות ודיון סוער למדי למרות השעה המאוחרת. אחד מאיתנו אמר שכל פעם הוא משתכנע בתפיסת העולם של הפילוסוף שאנחנו לומדים, וברגע שאנחנו עוברים לפילוסוף אחר, הוא משתכנע גם ממנו :)
Comments