11 שבועות כבר מאחורינו. כברת דרך. הדברים שוקעים אט אט ומתחילה להתגבש לה קבוצה לתפארת.
בואו גם אתם... לכאן:
בכיתת הפילוסופיה של ד"ר אושי שהם קראוס:
אתמול התחלנו לכוון לג'ון רולס ונוזיק. ההתחלה היתה אבסטרקטית לגמרי.
ניסיתי לייצר דיון אנליטי במושג צדק. ביקשתי מהתלמידים להגדיר לנו מהו צדק ומהו צדק חברתי.
ההתחלה הייתה לנו קשה. כל ההצעות שעלו בהתחלה לא הצליחו להגדיר מהו צדק כמושג, אלא עסקו בשני דברים שונים:
מהו הצודק – (למשל ערכי הצדק משתנים מתקופה לתקופה)
ואיך מגלים מה צודק? – (בודקים מה מקובל כצודק בתקופה מסוימת)
לא היה קל להסביר את ההבחנה בין מה שנדרש לבין מה שניתן כתשובות, אבל לאט לאט התחילו להתגבש תשובות שונות.
הדיון התנהל סביב כמה הצעות:
צדק הוא מה שראוי שייעשה
צודק הוא מה שנכון
אלא שמיד החלו לעלות הסתייגויות. בכביש נאמר לנו "היה חכם, אל תהיה צודק" ומכאן, לא תמיד צריך לייצר צדק. ואם כך, צודק הוא לאו דווקא מה שראוי שייעשה. בהמשך תכננתי, תרגיל חשיבה יומרני.
המטרה היתה לתת לתלמידים את הנחות היסוד של רולס ולנסות ביחד לבנות "בעצמינו" את המהלך של רולס.
כאילו "להמציא אותו בעצמינו", אלא שהדיון הכל כך אבסטרקטי במושגי הצדק די סחט אותנו. והתכנית השתנתה.
בחלק השני צפינו ב'חוות החיות', ע"פ אורוול, והספקנו לייצר דיון קטן בסוף. יש המון מה לעשות בשבוע הבא .
בכיתת הספרות של יעל איזנברג:
השיעור אתמול הוקדש לסיפורו הקצר של קפקא ״דין וחשבון לאקדמיה״. לאחר הקריאה העלינו יחד נושאים אפשריים לחיבור קצר על הסיפור, והתלמידים/ות ניסחו שאלות מקוריות ומצוינות.
הנה מבחר מתוכן: מה זה אומר להיות ״קוף״ על פי הסיפור, ומה זה אומר להיות ״אדם״? מה ההבדל בין ״חופש״ ו״מוצא״ על פי הסיפור? באיזה מובן הסיפור הוא דו״ח, ומיהם בדיוק נמעניו? מה בינו לבין סיפור הגירוש מגן עדן? וכיצד אפשר להבינו ביחס לתאוריית האבולוציה? מבין השאלות שכתבנו על הלוח בחר/ה כל תלמיד/ה שאלה אחת, ואז התפצלנו לכתיבת החיבורים האישיים.
נמשיך לעבוד עליהם, ואספר עוד בשבוע הבא.
Comments