top of page

אוניברסיטת בר אילן 23.02.2025

Writer: דרך רוחדרך רוח

שבוע 17 בבית החינוך למדעי הרוח לתלמידי תיכון באוניברסיטת בר אילן.


השבוע קיימנו מליאה סביב הסרט "פרוייד - האאוטסיידר" בבימויו של יאיר קדר. ראשית צפינו בסרט ואחר כך קיימנו שיחה עם קדר. הסרט מבקש להתחקות אחר סיפור חייו של פרויד והאופן בו הוא קשור בכתיבתו. אומר בקצרה שלסרט ארבעה חלקים, העוקבים, באופן גס, אחר ארבע תקופות בחייו של פרויד, בדגש ביוגרפי ולא תיאורטי. הסרט משלב ראיונות עם מומחי פרויד שונים יחד עם קטעי אנימציה (פרי יצירתה של האנימטורית המוכשרת טל קנטור), קטעי ארכיון הנוגעים לפרויד, וקטעי ארכיון "אקראיים" בני התקופה. 

לאחר מכן קיימנו שיחה פתוחה עם קדר שנשאל שלל שאלות מכיוונים שונים. החל מתהליך היצירה - איך יוצרים סרט דוקומנטרי? (לאט, בעבודה סיזיפית, קשה ויקרה) , מה פשר האנימציות בסרט (אלה חלומות של פרויד עצמו), מה דעתו על התקבלות פרויד כיום (הוא פופולרי להפתיע, במיוחד בחוגי מדעי הרוח), ומה המהלך המוביל את הסרט (ארבע התגברויות של פרויד).

 

בכיתה י' של יעל איזנברג ואושי שהם קראוס

אחרי הצפייה בסרט והשיחה עם יאיר קדר, החלק השני של המפגש התחיל בתרגיל מבהיל של אושי. לפני שנתחיל ללמוד (לכאורה), אושי ביקש מעלמה לצאת ולהכין קפה לו ולליאור (שהתנער מהבקשה במבוכה), ומברק, שמגיע לשיעורים על קורקינט, ביקש לצאת לגשם ולקור להביא משהו מחלק אחר של האוניברסיטה, ומנועה לקום לנתק את מכשירי ההגברה שעוד פעלו באולם. למרות שידעתי שזה תרגיל, הבקשות גרמו לי אי נוחות, וההיעתרות של התלמידים ללא היסוס למלא את משאלותיו של אושי - עוד יותר.

בטרם עלמה חצתה את דלת האולם, אושי הודיע שמדובר בתרגיל שנועד לפתוח שיחה על ניצול: מה מגדיר אותו, מה בעייתי בו, מה מבדיל אותו מצורות אחרות של יחס. עוד לפני שקפצנו להגדרות אושי פתח בשאלה: עלמה, ברק, נועה, למה הסכמתם לעשות את מה שביקשתי? התשובות היו גם נוגעות ללב וגם מעניינות: עלמה ענתה מה זאת אומרת, זה המעט שאני יכולה לעשות בשביל להודות לך על השיעורים. ברק אמר שהוא מכבד את אושי ואת סמכותו, ונועה - שראתה בזה הזדמנות להפגין את כישוריה המיוחדים. מכאן התגלגלה שיחה סוערת על ניצול, מתי הוא מתאפשר ולמה אנחנו רואים בו בכלל משהו שלילי. השיחה הובילה לכך שנועה הגיעה בעצמה לנסח דרישה כמו זו של קאנט: עשה את פעולתך כך שהאנושות, שלך ושל אחרים, תשמש לך לעולם גם כתכלית ולא כאמצעי בלבד.


בכיתה יא' של יפעל ביסטרי ואמנון מרום

בזמן שנותר לנו לאחר המליאה, אמנון מצא עצמו מנסה לפתור קונפליקט שהתעורר עם סטודנטים שתפסו את כיתתנו ולא הסכימו לפנותה עבורנו, בעוד שיפעל מצא כיתה פנויה יחד עם התלמידות שלנו, ויחד הן העלו רעיונות ראשוניים ומלהיבים לקראת המליאה הבאה ,שתהיה בהובלתנו. טוב היה לעשות זאת בסיומה של מליאה – לקחים, תובנות ורעיונות יצירתיים עלו בשפע בשיחה.

 

בכיתה יב' של מורן בנית ושי אטר

המשכנו את הדיון אודות הסרט בכיתה, לאחר שחגגנו יום הולדת למורן, ונראה שהתחושות היו חיוביות סה"כ, הגם שחלק מהדברים היו טעוני הסבר. חשבנו מי הם הצופים אותם דמיין קדר כשיצר את הסרט, ומה הם אמורים לדעת או לא על פרויד מראש. שמנו לב שבאופן מעניין, התיעוד המרכזי של פרויד עצמו הוא ממצלמתה של מטופלת שלו. תהינו גם על המבניות של הסרט, והאם פרויד הוא דמות מתפתחת בסרט, ושמנו לב לשתי נקודות מפתח: האחת - ניסיונו לעלות לגדולה כהתנגדות לאביו, והשנייה - התמודדותו עם מות ביתו ומות נכדו, והאופן בו הם מעצבים את פרויד. חשבנו אם נקודה זו אולי הייתה ראויה ליותר תשומת לב בסרט.

Comments


  • Facebook

ליצירת קשר
liorp67@gmail.com
050-587-5544

דרך רוח

לקידום מדעי הרוח בישראל

(חל״צ)

bottom of page