top of page
Writer's pictureדרך רוח

אוניברסיטת בר אילן 02.06.2019

המפגש אמש היה למעשה המפגש האחרון שלנו לשנה זו לפני מעמד הסיום החגיגי שיתקיים בעוד שבועיים. קצת קשה לעכל את העובדה שהנה הסתיימה לה שנת הלימודים הראשונה בבית החינוך החדש באונ' בר אילן.

זה מה שהיה אצלנו אתמול:

בכיתת הפילוסופיה של ד"ר אושי שהם קראוס:

אמש ניסינו לסגור כל מני קצוות. המשמעותי: עברנו על ההתחלה של האפולוגיה של סוקרטס. קראנו את הטקסט והחלפנו פרשנויות בינינו. אבל אני הרגשתי שמשהו חסר.

היתה חסרה המחשה, או מעורבות רגשית. כדי לייצר אותה ניסינו להבין מה המשמעות של האשמות נגד סוקרטס. לאחר שזיקקנו אותן נתתי דוגמה למהלך סוקראטי; המהלך מול אאותיפרון על האלים.

התלמידים התבקשו לשפוט בעצמם; האם האישומים נגד סוקרטס צודקים או לא צודקים. הדעות היו חלוקות, וזה מה שהפך את העניין למעניין.

בחלק השני מילאנו חובה שנשארה לנו; לסיים לצפות בסרט "באז" ולסיים את השנה בדיון בטוב וברוע. שאלנו האם פשטני לתאר אדם או מצב כ "רע"? אולי מורכבויות פסיכולוגיות שמנסות להסביר את התנהגויות רעות וטובות טובות יותר מהתיאור ה(פשטני או לא פשטני) של "טוב" או "רע.

בכיתת הספרות של יעל איזנברג:

לכבוד המפגש האחרון של כיתת ספרות הכנתי שיעור אחר מאוד מבדרך כלל: במקום להתעמק ביצירה אחת פיזרתי בכיתה המון שירים, שלכולם מאפיין משותף אחד: הם נכתבו על ידי משוררים ומשוררות עבריים חיים ופעילים. התלמידים שוטטו בין השירים ובחרו כאלה שעוררו בהם עניין מיוחד, ואז ערכנו שיחה שבה סיכמנו את הנושא השנתי שלנו - אובדן התמימות - מתוך הופעותיו השונות בשירים שבחרו (השירים שזכו לפופולריות מיוחדת היו ״השותפות מרכלות עלי״ של נועם פרתום ו״בלוז הלכתי לעבוד בתור בת יענה״ של רחל חלפי). דיברנו על אובדן התמימות גם כנושא של השירים וגם כמתודה של קריאה - שאלנו מה זה אומר לקרוא ספרות ״בתמימות״, וחשבנו על התהליך שעברנו השנה גם כתהליך של אובדן תמימות וגם כניסיון להשיג מחדש איזו תמימות שאבדה (באשמת סוקרטס?). אני מודה שהשיעור היה מורכב מבדרך כלל, ולא אופייני לכיתה.

ציפיתי שאווירת הסיום, מכתב נרגש שכתבתי לתלמידים והצפה בהמון המון יצירות יעוררו תחושה חגיגית, פרץ של מחשבות ורעיונות ורפלקציה נלהבת על התהליכים המחשבתיים שעברנו השנה, אבל השיעור היה דווקא מלא התנגדויות ושרתה בו תחושת תקיעות. אולי זה בגלל שהיינו בהרכב חסר, אולי זו עייפות של סוף שנה, ואולי מסיבה אחרת. מזל שמחכה לנו מפגש אחרון-אחרון (יחד עם כיתת פילוסופיה), שבו נסגור את שנת הלימודים

כמו שצריך..

 

 

 

 

 

 

 

Comments


bottom of page