top of page
Writer's pictureדרך רוח

אוניברסיטת בן גוריון 25.01.2023

מחזור ד' (יב')

ספרות (עידו פלד)  - אחרי חזרה על ביאליק, התחלנו יצירה חדשה - טוניו קריגר. קראנו ממש מעט, ודיברנו הרבה על התיאורים ועל היחסים בין האנס האנסן לטוניו.

דיברנו על מניפולציות ולמה הן יכולות להיות דווקא נעימות, והתפתח דיון על הדמיון וההבדל בין מזוכיזם לסדיזם. בחצי השני של המפגש קראנו שוב ב"אתה בוודאי זוכר" של רביקוביץ, לבקשת שלי, כדי לדבר ספציפית על הבית השני. בזמן שנשאר עד סוף המפגש חזרנו על מושגים של פוקו וקראנו מ"תולדות המיניות", תוך צפייה בקטעים מ"מראה שחורה" ומ"פרוזן".

פילוסופיה (ד"ר רמי גודוביץ) -  אתמול יצאו תלמידי הפילוסופיה שלי במסע לספריה הלאומית בירושלים כדי להשתתף בכנס: ״עולמות אפשריים״, בו השתתפו תלמידים בתכניות מדעי הרוח מכל רחבי הארץ.

מצאנו עצמינו סנונית ראשונה מ״דרך רוח״ בין עשרות רבות, אולי מאות תלמידים. התלמידים שלנו היו סקרנים, חברותיים ופעילים. הם גם שמחו לגלות שלא מעט מהתכנים בהם נפגשו בהרצאות השונות, גם כאלה מתחומי ידע כלליים וספרות מחקר בת זמננו (כבר הזכרנו כאן את דויד גרייבר?), מוכרים להם מהשיעורים. על מקבץ ההרצאות הראשון יש לי מעט לספר כיוון שהתפצלנו. בשני, התרכזנו רובנו במפגש הקריאה של ד״ר גדי פרודובסקי בחקירות הפילוסופיות של ויטגנשטיין. ראוי לציין כי התלמידים שלנו השתתפו באופן פעיל במפגש, העזו, קראו, שאלו והציעו ונוכחותם הייתה מורגשת ותורמת. הם התרגשו מאוד להכיר את הנושא החדש, והיטיבו לזהות שלמעשה, הוא נכח בשיעורים שלמדו מראשיתם וכך מצאו את עצמם מוכנים היטב לנצל את הסדנא ולהפיק ממנה ערך רב. עבור הבאר שבעים, המסע הביתה הסתיים בשעה אחת אחר חצות וניכר היה שהם היו נרגשים מאוד מהיום המיוחד. מומלץ מאוד.

מחזור ה' (יא')

ספרות - (עדי חבין) ״מה זה ספין אוף?״ התלמידות שואלות אותי שוב ושוב, כשאני מזכירה להן את הנושא של גיליון 'המאוורר' הבא. אז הצעתי להן הצעה: בואו ננסה לעשות פרויקט ביחד, ככיתה.

על הלוח הקרנו את גרעיני העלילות שהן חיברו בשבוע שעבר, כהכנה ל״חלום ליל קיץ״ ובהשראתו. המשימה שלנו כפולה: אנחנו רוצות לחבר ביחד, כקבוצה, סיפור שכולל את כל העלילות האלה. אבל אנחנו רוצות גם להפנות מבט לעצם תהליך היצירה הקבוצתי. איך עושות דבר כזה?

אז התחלנו לעבוד. לפני העיסוק בסיפורים עצמם, עשינו סיעור מוחות וניסינו לאסוף שיטות, כלים וטכניקות לחבר משהו ביחד. מתוך המאגר הזה, כל תלמידה בחרה אחד וניסתה לעשות איתו משהו: לכתוב דיאלוג ששייך לאחת העלילות, לנסות למצוא את הקישור בין שתיים שונות, ועוד. את הפסקאות שנכתבו, לצד כלי העבודה שאספנו, אנחנו מתעדות בקובץ אחד מבולגן. נמשיך בשבועות הבאים ונראה מה ייצא.

ואם כבר עלילות מצטלבות, שקספיר ו״חלום ליל קיץ״. השארתי את התלמידות לבדן בכיתה לאסוף פרטים למבוא על שקספיר, והלכתי לעמוד קצת במסדרון, להשקיף על השקיעה הדרומית. כשחזרתי, שמחתי לגלות לוח צבעוני וגדוש בפרטים. בעזרת הנקודות שהתלמידות אספו, הצגתי את שקספיר ואת תקופתו, את המעבר מימי הביניים לרנסנס ואת השינויים האמנותיים שהתחוללו. דיברנו על תיאטרון: על ההבדל שבין מחזה שנועד למימוש בימתי לבין פרוזה, נקודה שנדגיש לאורך כל העבודה על הטקסט. וסוף סוף, הזדמנה לי ההזדמנות שחיכיתי לה, להתעכב קצת על סימני הניקוד ולקרוא באמת יפה. זה די הצליח! כולל שורוק וקובוץ.

 לא האמנתי, אבל הגענו גם לקריאת המחזה. התעכבנו על רשימת הדמויות ועל כל מה שאפשר לחלץ מהפרטים הראשונים ביותר שהטקסט מספק לנו. עיר, יער, פיות, דוכס, חתונה, ירח - אילו תכנים מתחילים להסתמן כאן?

פילוסופיה – שי זילבר - היה רגע אחד של חמידות, כשדיברנו על אלוהים או לפחות קישרנו אותו לדיוננו ושאלנו אם דקארט היה מאמין גדול או שאולי בסתרי ליבו דווקא כפר, ונזכרתי אי שם בהצגה של "דרך רוח" כשהם עוד היו בעיצומה של כיתה ט, ולאחריה ניגשה אלי תלמידה בצעדים מהוססים, סיפרה שהיא מבית שומר מסורת ושאלה בזהירות אם לימודי פילוסופיה עלולים לערער את החינוך שהיא מקבלת מבית. הייתי בטוח שהתלמידה הזאת לא הצטרפה לשורותינו בסופו של דבר, אך אז אגם נחשפה וגילתה שבה מדובר. כמה מתאים לה! אגם, שמתאפיינת בסקרנות מנומסת. 

מלבד רקע על דקארט ועל מחלוקת רציונליזם-אמפירציזם, ניסינו משהו חדש, לקרוא טקסט ולענות על שאלות עליו. זה התחיל בקריאה שקטה והתמודדות, היו הערות מעודדות תוך כדי אך לאחר זמן מה גם הרבה ייאוש, ויתור, המולה ושיחות שאינן קשורות לחומר. 

מחזור ו' (י')

הכיתה המשולבת (פילוסופיה וספרות) – ד"ר חן שטרס ואילן בר דוד:

בשיעור הראשון שלנו פתחנו בלמידת שיר חדש, על רקע העבודה שהגישו התלמידיםות על לשון השירה בכלל, ועל לשון פיגורטיבית בפרט ב״לא כברוש״ של עמיחי.

פתחתי בחידוד המושגים של לשון פיגורטיבית ומשם להצגה של המשוררת זלדה ושל יחסיה עם יונה וולך. לאחר מכן קראנו יחד בשיר היפה ״שני יסודות״. נוצר שיח פרשני ער ונלהב על האלמנטים הצורניים בשיר ועל המשמעות הכללית שלו. התלמידיםות הציעו רעיונות מעניינים מאד בנוגע ליחסי הלהבה והברוש (אהבתי במיוחד את הפרשנות של הלהבה כילד/ה שמורד בהורה הברוש) ונראה שההבחנה בין שני הטיפוסים האלה והשילוב של דמיון ושוני עוררו מאוד את דמיונם. לאחר שפירשנו את השיר מתוכן, הצגתי בפניהם את המידע החוץ טקסטואלי על השיר כמתאר את היחסים בין זלדה וולך, עוד לפני שערוריית ״תפילין״.

בשיעור השני חילקנו טקסט לקריאה מתוך האתיקה הניקומכית לאריסטו (ספר שני פרקים א ו-ב). ביקשנו שינסו להבין בעצמם ושיכתבו שאלות שיעזרו להם לפענח את הטקסט בזמן שאנו ממשיכים בשיחות אישיות. השיחות חשובות ומחברות אותנו לתלמידיםות, שגם קיבלו חזרה את המטלה שהגישו. הזמן חלף מהר וכשנכנסנו לכיתה לקראת סוף השיעור ראינו למידה משותפת משובבת נפש: לוח מלא במלל פרשני (מצורפת תמונה), דיון נלהב וחלוקה ספונטנית לתפקידים (כתיבה על הלוח, הנחיית הדיון, סיכום הטקסט וכד'). בשיעור הבא נקרא ונדון בטקסט יחדיו.

Comments


bottom of page