מחזור ד' (יב')
פילוסופיה (רמי גודוביץ) - השיעור הוקדש להתרגשות לקראת ״תד רוח״, בשעה השניה, מפגש בו מציגות תלמידות בית החינוך את עבודות הגמר שלהן, או, במקרה של התלמידות בכיתה, את עבודות הגמר שבחרו לא לסיים.
עבודותיהן של התלמידות התפתחו, בסופו של דבר, לעבודות בהיקף מצומצם יותר, עבודות חקר והיו משובחות. בכל מקרה הרצאות התלמידות היו רציניות ובוגרות והציעו עצות מעודדות ומחזקות לתלמידים ותלמידות צעירים וצעירות יותר העשויות להתמודד עם קשיים, אכזבות וביקורת על האתגרים שלהן לאזן בין לחצים מבית ספר, מטלות בהן בחרו ולחצים חברתיים ואישיים.
התלמידות הזכירו כמה חשוב התהליך, וכמה חשוב לדעת לעיתים לעצור לרגע ולקחת צעד אחורה, או רגע מחשבה, על המציאות התחרותית בה אנו חיים, המודדת הישגים, ואינה מכבדת תהליכים ובחירות שאינן מתיישבות עם ציפיות הסביבה. כל זה, כאמור, על רקע שתי עבודות שלא הגיעו לידי סיום במתכונתן המקורית, אך התפתחו לעבודות רציניות, מרשימות ומעוררות מחשבה.
ספרות (עידו פלד) - הקדשנו את המפגש לחזרה לבגרות: עברנו על רשימת היצירות לבחינה ופתרנו בגרות לדוגמה בעל פה. בין לבין חזרנו לקרוא בשירים של אלתרמן שלמדנו בתחילת השנה.
בטדרוח היה מרגש - נגה ואביב הציגו את העבודות היפות שלהן ודיברו על תהליך הכתיבה, והיה משמח לראות הורים וחברים שלהן שבאו לראות אותן.
מחזור ה' (יא')
ספרות - (עדי חבין) - עם תחילת השיעור, משהו משמח: לי-בת סיפרה לנו על הערב שבילתה באירוע של יקום תרבות, סביב יצירתו של אדגר אלן פו. באירוע, שכלל גם תחרות כתיבה לנוער, פגשה לי-בת תלמידה נוספת מדרך רוח (לינוי סבח מבת ים), שזכתה במקום השני!
ואז המשכנו לקרוא את ״האף״ ואף סיימנו ואף על פי כן עוד נחזור לסיפור בשבוע הבא, כדי לומר עליו עוד כמה מילים.
בחצי השני של השיעור התקבצנו לטד רוח, וקיבלנו צוהר מרתק לתהליכי עבודה של ארבע תלמידות, מספרות ומפילוסופיה. שתיים מהן תיארו תהליך שמסתיים בהגשת עבודה, ושתיים תהליך שמסתיים בהפסקת הכתיבה, סיום חגיגי לא פחות.
פילוסופיה – שי זילבר - דיברנו על "סיבת עצמו". על "אינסוף". ביקשנו להבין את הקשר ביניהם. השאלות שעלו היו נהדרות: אם לכל דבר יש סיבה מחוצה לו, מתי למשהו יש סיבה מעצמו? אם כל דבר בעולמנו סופי, מה בכל זאת אינסופי? (התשובה היא כמובן עולמנו). והשאה הגדולה - האם קיום הוא תכונה מהותית? דיברנו על "סופי בסוגו" ו"סופי מוחלט", האם ייתכן יותר מ"אינסוף" אחד ומדוע, בניגוד למה שמקובל לחשוב, רעיון הבריאה אינו מתיישב עם האל.
למאות אלפי העוקבים אחר הנעשה בבית החינוך שלנו בב"ש אוסיף שאחרי הדיון הסוער בשבוע שעבר אמרתי לתלמידות שטוב שהן מתרגזות לפעמים, שזה מראה איך החומר חי בהן, ושלא יוותרו על שאלות נוקבות, אבל ביקשתי, עם זה, שלא יבואו עם עמדה מראש, רק כי כך לימדו אותם בבית הספר.
מחזור ו' (י')
הכיתה המשולבת (פילוסופיה וספרות) – ד"ר חן שטרס ואילן בר דוד:
התחלנו את השיעור בחזרה לקריאה בסיפור "תיקון אמנותי" של רות אלמוג, לאחר פאוזה ממושכת. דרך רצף הזמנים המעורבב של הסיפור, שכולל חזרות רבות לעבר הכרתי לתלמידות את המושגים של פאבולה וסוז'ט, נסיגה והטרמה.
דיברנו עוד על תהליך ההתבגרות שעוברת חפציבה, על הפער המתגלה לה בין חוק וצדק ועל הסיום הנתון לכמה פרשנויות - כניעה לחוקים החברתיים או דווקא מרד בהם?
מכאן עברנו לחלוקת המבחנים והציונים. חלק מהתלמידות שמחו מאד לגלות שהמבחנים שלהן היו טובים יותר משחשבו. את שארית השיעור הקדשנו להבחנה של קאנט בין כלל מעשי וחוק מוסרי. ובשיעור השני - הרצאות הטד המרתקות של תלמידות כתה י"ב.
Bình luận