top of page
Writer's pictureדרך רוח

אוניברסיטת בן גוריון 15.02.2023

מחזור ד' (יב')

ספרות (עידו פלד)  - בתחילת המפגש השבוע סיימנו את הקריאה ב"משירי הנחל" של גולדברג. דיברנו על היחסים בין המשקל לתוכן ועל אספקטים רוחניים שעולים מהשיר שסוגר את המחזור. בעקבות הדיון על השיר הרביעי, בו הילדה שרה לנחל, נכנסנו שיחה על פמיניזם והתדמית של האישה היוצרת, וצפינו בקטע קצר מהסרט "לה לה לנד".

בחצי השני של המפגש נכנסנו לטוניו קריגר אחרי שהנחנו לו בשבוע שעבר. קראנו באינטנסיביות ובביקורתיות, תוך תשומת לב לאופנים בהם הטקסט עצמו יוצא נגד הגיבור.

בין לבין דיברנו על הבגרות המתקרבת וגם על המצב הפוליטי, בעקבות השיחה בשבוע שעבר עם רמי ובשני עם כל בתי החינוך. היה חשוב ומעניין לשמוע אותם, וגם אני ניסיתי לתרום כמה מחשבות משלי. הדיון היה אינטימי וענייני.

מחזור ה' (יא')

ספרות - (עדי חבין) – אני ממשיכה לכפות על התלמידות את פרויקט הכתיבה הקבוצתי שלנו. והפעם, שאלתי איך לדעתן אנחנו יכולות לשלב ביצירה שלנו את שני המישורים: האחד, סיפור העלילה שאנחנו רוקמות יחד. הפיות בתחתית האגם, השד המבולבל, לורד חושך, זוג פליטי קהילת האמיש. השני, עלילת הכתיבה הקבוצתית עצמה; התרגילים שאנחנו עושות, האסוציאציות שאנחנו מעלות ונעזרות בהן.

כולנו חשבנו קצת. ביקשתי מהן לחשוב על מודלים רלוונטיים שהן נתקלו בהן בספרים או ביצירות. 

לייל הזכירה את "הנסיכה הקסומה", את סיפורם של וסטלי ובאטרקאפ, שמשתרג בסיפורם של הסבא והנכד. רימון דיברה על האפשרות של הערות שוליים, כניסות ויציאות מהטקסט הרשמי שמאפשרות לעניינים נוספים לבוא לידי ביטוי. (כאן שאלנו את עצמנו מה בכלל צריך להיות בגוף הטקסט ומה בהערות השוליים: האם הדרמה הבדויה, או הדרמה הממשית של הכתיבה.) רימון הזכירה גם את "שלושה בסירה אחת", והעלילה שמשוטטת לסיפורים צדדיים. תיעדנו את כל הרעיונות האלה, ואיתם נמשיך בפעם הבאה.

חזרנו אל "חלום ליל קיץ" ומיפינו את הפרשנויות והקשרים הרבים שהמחזה מציג לנושא ה"אהבה". אילו מודלים יש בו? אילו רגשות, פעולות, מצבים נקשרים במושג? מערכת היחסים בין הלנה ודמטריוס הזכירה לכולן מישהו, מישהי, משהו (שני מכתבי אהבה מבהילים וממשיים לגמרי הוקראו בקול!), וראינו איך שקספיר פורש בפנינו את השדה הרחב מאוד של "אהבה" שכולל גם סכנה, אופל ואלימות. בעולם הקומדיה, נוכחנו לדעת, כל הפוטנציאלים האלה לא מתממשים לכדי קטסטרופה, בעוד שבעולם הטרגדיה - כן. 

עצרנו את הקריאה בדיוק אחרי החזרה הראשונה, הפורייה מאוד, של בעלי המלאכה, שאיתם פתחנו בדיון על מטא-תיאטרון, רפלקסיביות באמנות והאהבה הנוספת, הפרודית, שבאה לידי ביטוי בקו העלילה הזה.

פילוסופיה – שי זילבר - עינת הביאה שיר שתרגמה של טיילור סוויפט ושמענו אותו גם בביצועה (של טיילור, לא של עינת). במעבר חד, ביקשתי לשמוע רשמים עלו מהדיון במליאה בשבוע שעבר, השתדלתי לשתוק ולתת לתלמידות לדבר. כשהטענות התמקדו בצורך באיזון פוליטי זה היה קצת קשה. 

ומשאלות, חשובות ככל שיהיו, הנוגעות לענייני השעה, עברנו לדון בשאלות הנוגעות לענייני הנצח: סיימנו את ההגיון הראשון של דקארט ולאחר קריאת הכותרת של ההיגיון השני התלמידות קיבלו משימת כתיבה, בניצוחה של סיגל: לתאר את עמדתן על האמירה שקל יותר לתפוס את הנפש מאשר את הגוף ולנסות להסביר, בהסתמך על הידע שלהם את דקארט עד כה, מדוע הוא חשב כך. אופל ונהוראי חשו שיתוק אך חולצו ממנו, ולמרבה השמחה הצליחו לכתוב בבהירות. קריאת הטקסטים בעל פה לא היתה מקובלת על כולן ויש שעומדות בסירוב עיקש לקרוא, אבל כולן כתבו וניסחו לא מעט רעיונות מקוריים.  

מחזור ו' (י')

הכיתה המשולבת (פילוסופיה וספרות) – ד"ר חן שטרס ואילן בר דוד:

את המפגש הפעם ייחדנו להדרכה ביבליוגרפית בספריית ארן באוניברסיטת בן גוריון. המטרה ידועה: לאפשר לתלמידים לשאול ספרים ולקבל את שירותי הספרייה המגוונים.

נפגשנו כולנו בכיתת המחשבים של הספרייה וקיבלנו הדרכה נהדרת מהספרנית אלינה, שהייתה סבלנית ונעימה ומקצועית בעת ובעונה אחת. לאחר ההדרכה כולם התנסו בחיפוש במאגרי המידע שבמחשב.

בחלק השני של המפגש יצאנו לסיור ברחבי הספרייה. אלינה הסבירה כיצד יש לחפש ספר בפועל, איך יודעים באיזו קומה ובאילו מדפים עד שמגיעים לספר המיוחל. מיד אחר כך הכנסנו אותם למוד תחרותי: נראה אתכם מוצאים את הסיפור "צפירה" של אתגר קרת ללא שם הספר בו הוא מצוי, ואחר כך, ובהנחה שתמצאו, חפשו את "הנחת יסוד למטפיזיקה של המידות" לקאנט.

הם עטו על המדפים, הרוחות סערו, הסטודנטים שבספרייה סערו גם כן, הם הרי בתקופת מבחנים. חן אמרה באיפוק "כבשו את כעסכם לכמה דקות, סטודנטים צעירים, נסיים ונחזור בדרך רוח". ואף על פי שפגשנו סטודנטים קצרי רוח היתה לנו נחת רוח משיתוף הפעולה של התלמידים ונפרדנו לשלום. עינת כבר הספיקה לשלוח להם את הלינק לפתיחת כרטיסי קורא. נראה אותם עכשיו שואלים. 

Comments


bottom of page