השבוע ה 24 בקמפוס הדרומי שלנו:
מחזור ד' (יב')
פילוסופיה (רמי גודוביץ) - דיברנו על המבחן, במה שהיה מעין סיכום של כל מה שעשינו אי פעם מינוס מה שעשינו כי השיעור או השיחה הובילו אותנו אליו. קראנו טקסטים שונים שהזכירו לנו כמה מהסוגיות, וכמה מהדקויות שעלו במהלך הלימודים. נתתי לתלמידים עצות כיצד ללמוד למבחן, והרגעתי אותם שאם למישהו/י פרק מסוים מרתיע, בשלב זה עדיף לדלג עליו כיוון שבבחינה תהיה בחירה. התלמידים מתכוונים להיפגש, בהרכב מלא, ולהתכונן למבחן בצוותא. כדי לסייע להם לעשות את זה בצורה היעילה ביותר, חילקתי את הנושאים לסדר ונתתי שאלות מנחות שיסייעו להם בהכנה. בהמשך, השארתי אותם לבד (בזום) וביקשתי שיארגנו את עצמם, ואת חומר הלימוד, לקראת הפגישות המשותפות שלהם/ן. כעבור מספר דקות באתי לביקור ומצאתי, כפי שציפיתי, שאירועי השעה שחפו אותם והם לא החלו לעבוד. הצטרפתי לשיחה ומצאנו את עצמנו בויכוח פוליטי/אקטואלי לוהט שהדגים מפגש אפשרי מקוטב פוליטית בימים סוערים אלה. האם נכון שלהפגזות של הג׳יהד האיסלמי לא קדם דבר? מה זה מעצר מנהלי? האם מי שמתנגד למעצר מנהלי תומך בעצור? ומה אם מגיע לו מאסר עולם? האם בכוחנו להבין (בניגוד להצדיק) את האופן בו זר גמור הניצב מולנו בעימות צבאי רואה את המציאות? הרוחות בכיתה סערו אולם הדיון היה מכבד וכולם/ן יצאו ממנו מחוזקים. גם זה משהו. וזה גם מה שאיפשר לנו לחזור להכנות למבחן. נותרה שעה.
התלמידים נכנסו לזה במלא הרצינות. צפיתי בהם מידי פעם כמו האח הגדול של ג׳ורג׳ אורוול (אחד הטקסטים שלנו), בעוד הזום שלי ללא מצלמה. כעבור שעה, חמש דקות אחר הזמן הרשמי של השיעור תם והם עוד עובדים. ברגע שנכנסתי שוב ל״חדר״ החלה אזעקה גם אצלם וגם אצלנו בתל אביב, והשיעור הסתיים בצורה מעט דרמטית.
ספרות (עידו פלד) - שיעור השלמה אחרי מעמד הסיום
מחזור ה' (יא')
ספרות - (עדי חבין) - שיעור השלמה אחרי מעמד הסיום (טילים בדרום)
פילוסופיה – שי זילבר - שיעור השלמה אחרי מעמד הסיום (טילים בדרום)
מחזור ו' (י')
הכיתה המשולבת (פילוסופיה וספרות) – ד"ר חן שטרס ואילן בר דוד:
בנינו תלי תלים של תוכניות לשיעור כשבשמי אחר הצהריים התייעצו טילים עם כוכבים נופלים האם ליפול. אי הוודאות שגרה אותנו לחדרי הזום, כלומר את חלקנו שהרי היו כמה שלא היו, וניסינו להבין איך מתפעלים, שוב, למידה מרחוק.
את שאלת הפתיחה הפילוסופית החלפנו בשאלה מה שלומכם, והחלטנו פה אחד שדרוש סיכום הבהרה בכתב של הפרק הראשון מהנחת היסוד לקאנט, וכך עשינו. הכתבנו סיכום כאשר בין לבין נולדה שאלה ונדרשה הבהרה נוספת בעל פה. סיכמנו דברים על חשיבותו של הרצון הטוב כעיקרון עליון של המוסר; על המקור שממנו נובע המעשה ולא לתוצאה שאליה הוא מוביל (הכוונה הטובה בעשיית המעשה); על מושג החובה (הרצון הוא טוב כאשר הוא מציית לחובה); על עשיית הטוב הכרוך במאבק משום שלאדם יש יצרים ונטיות שעליו להתגבר עליהם כדי להתנהג באופן מוסרי; ולבסוף על דו-משמעות בביטוי "ציות לחובה". עמדנו על ההבדל בין מעשה שנעשה בהתאם לחובה ובין מעשה שנעשה מתוך חובה (או לשם החובה). הבדל משמעותי בתפיסתו של קאנט, שכן להתנהגות בהתאם לחובה אין ערך מוסרי משום שהיא יכולה לנבוע ממניע אנוכי.
לאחר מכן ראינו מערכון של "קצרים" בשם "הצדקת" ודיברנו על מעשיה המוסריים של השחקנית קרן מור בראי מחשבתו של קאנט. הזכרנו שבשבוע הבא נעשה מבדקחן וסיימנו. לא עברה חצי שעה ואזעקה בישרה שכמה כוכבים הציעו לשני טילים נפילה בשטח פתוח. טוב שכולם היו בחדר בטוח.
留言