שבוע 11, עברנו כבר שליש מהדרך. מחכים ומצפים ל 2/3 הנותרים 😊 :
מחזור ד' (יב')
ספרות (עידו פלד) - המשכנו השבוע עם 'השחף', וקראנו באותו אופן את המערכות הראשונה והשנייה. כדי להתחמם, לפני השיעור שיחקנו טריוויה על היצירה בקבוצת ווצאפ - שאלתי שאלה (מי ירה בשחף?), מישהו ענה וכתב שאלה חדשה, מישהי אחרת ענתה וכו'. את הקריאה בשיעור עצרנו כמה פעמים כדי לדבר על הקשר בין המחזה להימלט (וראינו קטעים מ"מלך האריות", שלא כולן הכירו!) ועל השימוש של הסדרה "חזרות" במחזה. לבסוף דיברנו על התפקיד של הפוחלץ במחזה ועל המעמד הארספואטי שלו, ותהינו אם גם אפשר לקרוא את "השחף" כקומדיה, כפי שהוא מקוטלג בתחילתו.
פילוסופיה (ד"ר רמי גודוביץ) - בשיעור השבוע דיברנו, בעקבות אירוע שהתרחש באחד מבתי הספר בהם לומדים התלמידים, על אובדנות. דיברנו על הנושא בהקשרים פילוסופיים, דיברנו על ערך החיים, על סוקרטס וקאנט, על ההבדלים בין סבל פיזי ונפשי ועל האופנים בהם הם שזורים זה בזה ועל החובות של בני אדם כלפי עצמם. כפי שקורה בכיתה הזו, הדיון לווה בוויכוח לוהט, שגם אני נוטל בו צד, וכרגיל, יוצא טועה בסוף.
בהמשך, חילקו התלמידים/ות ביניהם את פרקי החזרה על החומר, כך שכל תלמיד י/תציג את אחד מהם בשיעורים. בהמשך פנינו לשיחה עם החבר החדש: ChatGPT, שאלנו אותו איך יודעים שמישהו אוהב אותנו, מה ההשלכות של הסיפור: ״ההופכים עורפם לאומלאס״ לתפיסה התועלתנית ואם היומרות שלו ״לספק רק מידע עובדתי״ אינן מפלילות במחויבות להכיר בכך שהאבחנה עובדה/ערך אינה חדה כפי שחשבו הפוזיטיביסטים. הצ׳אט האומלל מצא את עצמו נכנע כשאמרנו לו שהוא חסר כל מודעות שמה שהוא מכנה ״עובדות״ זה משקף בערך את גבולות האפשרות כפי שאלה נשקפים ממשקפיו של אמריקאי ממוצע בשנת 2022. בינתיים, אנחנו מובילים.
מחזור ה' (יא')
ספרות (עדי חבין) – היה וואו. מותר להגיד את זה? אולי אם אני אסביר, זה יהיה לגיטימי.
וואו 1: רימון ולייל קראו בקול את תרגיל הכתיבה שלהן מהשיעור שעבר. במקרה, שתיהן בחרו בכתיבה בגוף שני והפנו מעין מונולוג טעון מאוד ל״את״ כלשהי, שלעולם לא תשמע את הדברים. מעבר למטען הרגשי שאפיין את שני הטקסטים, שניהם היו כתובים בצלילות, בעושר ובתשומת לב. לייל, שמתעניינת בספוקן וורד, אפילו ביצעה את הקריאה שלה תוך הפעלת כלים פרפורמטיביים ששייכים לז'אנר. היא הגבירה והשקיטה, האטה, האיצה, לחשה וקוננה. לא רק שהתוצאה היתה מרתקת, גם חברות הקבוצה הגיבו בנדיבות והתייחסו גם לטקסט וגם לביצוע בהתפעלות ואהדה.
וואו 2: ההרכב היה שונה. הגיעה תלמידה חדשה לשיעור ניסיון, ובנוסף אליה, אירחנו גם את התלמידה אודליה מכיתת הפילוסופיה המקבילה. שיעור פילוסופיה בוטל ואודליה לא יכלה לסבול את האפשרות שלא תגיע לאוניברסיטה השבוע - אז היא הצטרפה אלינו. היא רצתה לסכם את השיעור במחברת ואמרה שבשיעור ספרות היא לא יודעת איך לעשות את זה - אז ניצלנו את ההערה כדי לשוחח על המבנים הגלויים והסמויים שבתשתית של כל דבר: סיכום שיעור, השיעור עצמו, היצירה הספרותית. במקרה לגמרי, הנושא השתלב היטב עם הנושא של השיעור: המפתחות שאנחנו מפעילות כדי להתייחס ליצירה ספרותית. אז מנינו אלמנטים בסיסיים שמאפיינים יצירה, נקודות שבהן נוכל להיאחז כשנקרא כל טקסט שהוא ונתבקש להתייחס אליו, בכתב או בעל פה, במבחן או בדיון. ניסינו להפעיל את המפתחות האלה גם בתגובות שנתנו לרימון ולייל על הטקסטים שלהן, וגם בקריאה שלנו את ״הגלגול״. עצרנו תוך כדי הקריאה ובחנו: איזה מבנה נחשף פה? מהו הקול המספר? מה סוג השפה? אילו דימויים מופיעים?
וואו 3: כל הבנות - כולל החדשה והאורחת - השתתפו בקריאה בקול של הסיפור, וכולן קראו נהדר ובביטחון הולך וגובר.
וואו 4: ללייל היתה הצעה: אולי נעשה שיעור שלם שבו נקרא את סיכומי השיעור שלנו, שנשלחים לליאור מדי שבוע, וסיכום השיעור של השיעור הזה יהיה: ״בשיעור הזה לא עשינו כלום, רק קראנו סיכומי שיעור״. רעיון טוב?
מחזור ו' (י')
הכיתה המשולבת (פילוסופיה וספרות) – ד"ר חן שטרס ואילן בר דוד:
השיעור נפתח בשאלת 15 הדקות המסורתית - הפעם, מיקה תהתה איך אפשר להסביר מבחינה מוסרית את עצם הצעת החוק שעלתה לאחרונה לכותרות וקובעת כי רופא או מסעדן יוכל לא להעניק שירות אם הוא מנוגד לאמונתו הדתית. מהסוגייה הבוערת הזאת חזרנו למאמר "מילים מילים מילים" של שמעון זנדבנק על ייחודה של לשון השירה וצללנו אל שאלות מהותיות כמו הקשר בין מסמן למסומן ולהגדרות של לשון השירה כארגון מועצם, התקרבות לדברים עצמם ולשון השירה כסטייה מהלשון התקנית.
בסיום הקריאה של הטקסט המורכב נתנו את עבודת סיכום המחצית שבה יצטרכו התלמידיםות לענות על כמה שאלות על האפולוגיה של סוקרטס ושאלה שמחברת בין הפרק של זנדבנק לשיר "לא כברוש" של עמיחי.
משנותרה חצי שעה בלבד לאריסטו, החלטנו שהקריאה היום היתה מורכבת למדי והקדשנו את יתר השיעור לשיחות ספונטניות, שעסקו במטלת הסיכום, בתקופת המבחנים של התלמידיםות ובנושאים חשובים אחרים כמו נפלאותיו של הדייסון
Comentários