top of page

אוניברסיטת בן גוריון 02.03.2022

Writer's picture: דרך רוחדרך רוח

ספרות (ענבל המאירי) - התחלנו בשיחה על הסרט "בובה ממוכנת" והמפגש עם הבמאית רות ולק בשבוע שעבר. (התחושה הכללית הייתה שהם העמיקו את ההבנה בדמותה של דליה רביקוביץ כאדם וכמשוררת, שהסרט עורר סקרנות ושאלות ושהדיון היה יכול להימשך עוד שעות).

אח"כ קראנו ביחד את השיר "סינדרלה במטבח". דיברנו על פוטנציאל החירות הטבוע בנפש, על הפער בין עולמה הפנימי של סינדרלה שבשיר לבין השבי החיצוני שהיא נתונה בו, על ההשוואה שלה לחוני המעגל ועל שילוב הארמית בשיר, ותהינו אל מול מי מוכרזת המלחמה, הכרזה שהיא המשפט היחיד שהגיבורה אומרת ושאחריה באה השינה, ודיברנו על מאפייני הדמות הזו הדומים כל כך למאפיינים שפגשנו בכל אחד מהשירים ובסיפור שקראנו.

משם חזרנו לסיפור "עננים" כדי לבדוק את מוטיב סינדרלה שבסיפור, עד כמה הוא דומה לאגדה הקלסית ואיפה הוא חורג ממנה. כל אחת כתבה תקציר של האגדה, ודרכו השווינו למתרחש בסיפור.

אח"כ יצרנו "תעודת זהות"  לנורית (שמציגה תשובה לשאלה "מי את נורית", שהמשכנו לפתח דרך מוטיב סינדרלה).

קראנו גם את המכתבים שכתבנו לנורית לפני שבועיים. (היה מעניין לראות איך כל אחת כתבה מתוך עמדה של אמפתיה והבנה מצד אחד אבל גם של צורך בניעור של נורית בגלל הדימוי העצמי הקשה כל כך שלה, והוסיפה לה טיפים לחיים מאושרים ובריאים יותר. אביב למשל כתבה: "אני יכולה להבין מה את מרגישה אבל אני גם כועסת עלייך. את שווה יותר מזה ואת יודעת... קיטשי ככל שזה יישמע, אף אחד לא יאהב אותך עד שלא תאהבי את עצמך... תעזבי את אילן הזה, מי הוא בכלל? תתמקדי בעצמך, בטבע, במה שאת יודעת שאת חזקה בו". ליהיא כתבה ברוח דומה, והוסיפה " העולם מלא באנשים וזה שאת לא אהובה איפה שאת לא אומר שאף אחד לא יאהב אותך".

נירית כתבה "אני מאוד מעריכה את האומץ שלך, הישירות, הפתיחות והרצון לשתף, את ההתמודדות עם כל הקשיים... יחד עם זאת את אדם שמפתח מהר מאוד ציפיות וכתוצאה מכך את נפגעת מהר מאוד... לפעמים הלבד הוא לאו דווקא בדידות ויופי זה לא הכול בחיים". ביחד עם כל אלה התחלנו לחשוב האם סיום הסיפור מעיד על תהליך התבגרות מוצלח או לא (ומה זה בכלל תהליך התבגרות).

פילוסופיה (אילן בר דוד) -  מפגש מצומצם בעקבות טיול של תלמידים לצפון, ששלחו תמונת געגועים מאכסניית חיספין. לא פתחנו הפעם בשיר שכן הסיטואציה הייתה בבחינת "תלמידיי לקראת מתכונת ואתם אומרים שירה?".

החלטנו פה אחד – הכנה לקראת שבוע הבא. אז קפצנו ישר על ריצ'רד טיילור שקצת נבהל מ"חופש ודטרמיניזם" שלו שניתחנו והבהרנו נקודות מרכזיות, ועקבנו אחר ניסיונו ליישב בין עולם דטרמיניסטי לאחריות מוסרית.

לאחר מכן חשנו חירות מוסרית לתקוף את אריסטו בניסיון להבין אושר מהו ואיך זה קשור לתורת המוסר שלו. יצאנו עם מידות טובות, עד כמה שמידות רעות מאפשרות.

לבסוף עשינו חזרה על ניטשה שלכאורה הורג את האלוהים אך רק מנסה להקניט ברעיון – שהרי אם היה בכלל חי הרי שלא יכול למות – וזאת כדי לומר שהאמונה באל הפסיקה להיות סבירה.

ניטשה רצה לומר שהתפיסות שלנו לגבי מה מוסרי ומה לא מוסרי, מה טוב ומה רע, מקבלות מובן רק בעולם שיש בו אל, ואם מוותרים על קיומו נפתחות בפני האדם אפשרויות חדשות – מפחידות אמנם כי אין אל שנותן תוקף לערכים, אך גם מרתקות משום שללא אל האדם יכול ליצור לעצמו ערכים וצורת חיים משלו. ניטשה ביקש שנגיע למצב שהוא מעבר לכל מוסר, כמו כותרת ספרו "מעבר לטוב ולרוע".

המשכנו משם לאדם העליון ולאידיאל שהוא מייצג, בין היתר להיפטר מהפחדים, ההרגלים והדעות הקדומות שיוצרים אצלנו "מנטליות של עבד" ולהיות במקום שמביע עוצמה, כגון שליטה עצמית.

אם נצליח הרי שנהפוך ליוצרים – בעצם יכולתנו להעניק משמעות לעולם, ואי הכניעה למשמעויות שאחרים מנסים לכפות. את סוף השיעור הקדשנו לעצות והכוונה כיצד לענות על שאלות.

 

מחזור ד' (יא') 

ספרות (עידו פלד) – היה שיעור באמת מרגש. תלמידה שעזבה בסוף השנה שעברה בגלל התו הירוק חזרה לביקור, היישר למערכה השלישית של חלום ליל קיץ. קראנו המון, צפינו בקטעים מ-2 הפקות ומסרט של טים ברטון שלא קשור אבל גם כן קשור, דיברנו על פסקה של בחטין על שקספיר שעינת שלחה בקבוצה, עשינו 2 תחרויות קוויזלט והשיא - את הריב המפורסם של ליסנדר, דמטריוס, הלנה והרמיה התלמידות ביצעו בראפ! את הקטעים הרגשניים יותר הן שרו בליווי ג'אז רנדומלי מהיוטיוב. זה היה נורא כיף. בסוף המפגש עינת הצטרפה, ודיברנו על ההיפוכים והחריגויות שיכולים להתרחש רק באקסטריטוריה, כשיוצאים מהעיר - ובקריאה של המערכות הבאות נשאל (יחד עם הנאום הסוגר של פק) איזה תוקף או יכולת פעולה יש לקרנבליות הזו גם בתוך גבולות העיר.

פילוסופיה (ד"ר רמי גודוביץ) -  חזרנו למהפכה המדעית ולהשפעותיה הן על תפיסת הידע והן על שאלת מקור סמכות הידע. קבלת תפיסת העולם המדעית היתה כרוכה בהכרה בכך שהעולם כפי שזה נגלה לעינינו אינו העולם עליו מלמד אותנו המדע.

תכונות הדברים הנגלים לעינינו אינן התכונות שמיחס המדע לדברים וגם היישים, כמו אטומים ומולקולות, אינם היישים שאנו רואים. כך, משימת הפילוסופיה הופכת להיות ביאור אפשרות הידיעה, משימה אותה מממשים הרציונליסטים והאמפריציסטים באופנים שונים. תמונת העולם המדעים גם איימה לבער את האדם מהמציאות, הנשלטת באופן בלעדי על ידי תהליכים מכניסטיים.

יום מתגייס לגשר על הפער במחיר ההכרה שהאדם אינו שונה מיתר יושבי העולם וגם אותו יש להסביר בהסברים המתאימים למדעי הטבע. מצב הדברים בעולם אינו מכתיב לאדם מה ראוי לעשות והכוח המניע את בחירותיו של האדם אינו השכל אלא התשוקות.

לאחר ההפסקה ביקשו התלמידים/ות לדבר על המלחמה וערכנו דיון מרתק שהוביל אותנו גם לסיכסוך הישראלי-פלסטיני, לתפקיד המורה הניצב מול מגוון עמדות, לעיתים מנוגדות ומסוכסכות, איכשהו הדיון הוביל אותנו לשיחה מרתקת ומעמיקה על סוגיית ההפלות ולבסוף שיתפו אותי התלמידים במספר איומים עדכניים להם הם חשופים ברשתות החברתיות שעל קיומם לא ידעתי.

 

מחזור ה' (י') 

ספרות (עדי חבין) – בעקבות הפרסום שעינת שלחה, על ערב בבית הסופרים בנושא ספוקן וורד, דיברנו על הצורה האמנותית הזאת וראינו כמה דוגמאות מהארץ והעולם. הפנינו את תשומת הלב לעבודה של היוצרים עם הרבדים הפרפורמטיביים של השפה, שמודגשים כאן במיוחד אבל צריך לשים אליהם לב גם בקריאה של טקסט ספרותי שלא בהכרח נועד לביצוע בימתי.

דרך השיחה הזאת חזרנו אל סיפורי המיתולוגיה היוונית, שגם הם סופרו בעל פה, וקראנו כמה מהם: סיפורי הלידה של דיוניסוס, אתנה ואסקלפיוס וסיפורי משולש האהבה של אפרודיטה, הפייסטוס וארס, וניסינו לזהות בהם עקרונות עומק בחשיבה היוונית ואת האופנים השונים שבהם סיפורי הלידה האלה מסמנים משהו מהותי לגבי פעולתם של הכוחות שהאלים מייצגים בעולם שלנו.

 

פילוסופיה (שי זילבר) -  מקסימום אושר למקסימום בני אדם. השיטה התועלתנית מבית מדרשו של מיל ובנתם הועברה בקריאה מלווה בדיון. דיברנו על הבעיות שהיא מציבה, על ההבחנה בין הנאות גשמיות להנאות רוחניות, ההסתמכות על הניסיון כדי להצדיק את הטענה שבני האדם שואפים להיות מאושרים והכשל הנטורליסטי, שבמסגרתו אי אפשר לגזור טענות ערכיות מעובדות.

 

 

 

 

 

Comentários


  • Facebook

ליצירת קשר
liorp67@gmail.com
050-587-5544

דרך רוח

לקידום מדעי הרוח בישראל

(חל״צ)

bottom of page